Auto inruilen? Nee!

Door XiaomiGlobal op dinsdag 10 maart 2020 11:25 - Reacties (48)
Categorie: Auto's, Views: 6.546

Een kort blogbericht van mij: ik overweeg mijn auto eventueel in te ruilen, mocht ik daar wat leuks voor kunnen krijgen. In eerste instantie heb ik naar de nieuwe Hyundai i10 gekeken, welke mij eerlijk gezegd erg aanspreekt met alle moderne veiligheidsfeatures die deze al standaard aanboord heeft. Wat ik dan weer minder vind, is dat het instap-model zonder airco is :(

Van Hyundai zou ik dus € 5471 inruil voor mijn Suzuki Celerio krijgen en dien ik nog € 7524,00 bij te betalen, echter dan heb ik slechts de iDrive en voor de comfort betaal je € 14995 i.p.v. € 12995 en als je een achteruitrijcamera wilt, welke ik echt wel zou willen hebben! Dan betaal je nog eens € 1095 extra en zit je dus op € 16179 met afleverpakket erbij 8)7 Ja zo kan ik het ook hoor, nog eens € 3000 erboven op gooien puur vanwege de airco en achteruitrijcamera.

Die Hyundai i10 is dus definitief te duur en in de standaard uitvoering, te kaal aangekleed. Al is het wel fijn dat hij standaard met cruisecontrol en Driver Attention Warning (DAW), lane Keeping Assist (LKA) uitgevoerd is. Daar moet ik Hyundai dus kudo's voor geven, alleen ik wil niet natuurlijk niet in een auto zonder airco rijden. En in de vorige i10 kreeg ik een claustrofobisch gevoel toen ik daar proef in het rijden was, al vind de nieuwe een stuk interessanter.

Naar de Kia Picanto heb ik ook gekeken en daar kreeg ik een veel beter inruilvoorstel: € 7186 omdat ze momenteel een inruilactie hebben. Eigenlijk is het dus € 5436 maar bij het actiemodel, de Comfortplusline geven ze bij inruil nog die € 1750 en zo zou ik dus nog € 7709 bij moeten betalen. In die Picanto wil ik dus wel gaan proefrijden, maar eerlijk gezegd weet ik stiekem toch wel dat ik mijn Suzuki Celerio hou :X Ik word nu gewoon verleid door reclames die op mijn Instagram tijdlijn voorbij komen en daarom ben ik eens verder gaan kijken. Ook naar het brandstofverbruik en dat is duidelijk hoger dan wat mijn huidige auto doet, dat vind ik eigenlijk een beetje gek!

Ja de Hyundai en Kia hebben beide dezelfde motor aanboord, welke ook in de vorige i10 zat en dat vind ik een gemiste kans. Ze hebben een hele moderne stadsauto uitgebracht welke voorzien is van moderne features en wat doen ze dan: een oude motor erin plaatsen |:( Dat vind ik persoonlijk een gemiste kans, want die oude motor loopt best onzuinig in vergelijking met mijn Suzuki Celerio.

Wat betreft de Kia Picanto, daar heb ik vandaag proef in gereden: dat zal vast een goede stadsauto zijn, maar ik rij ook veel op de Autobahn en stja daar vond ik de auto helemaal niet fijn rijden! Mijn huidige auto rijdt vele malen fijner op de autosnelweg en in de stad, is het eigenlijk wel vergelijkbaar. Maar om daar € 7995 voor neer te leggen? Nee dat is het mij niet waard }> Wel fijn dat ik nu mijn vrouw als excuus kan gebruiken en kan zeggen, dat ik dit met mijn vrouw moet overleggen :+

Eigenlijk is de nieuwe Hyundai i10 het meest interessante, maar die heeft ja dezelfde motor als de Kia. Dus kan niet voorstellen dat die veel beter rijdt: de Kia voelde een beetje sloom aan en dat terwijl, hij net zoveel vermogen heeft als de Celerio. Met de Celerio kun je als je wilt echt lekker toeren mee maken, dat was destijds ook doorslaggevend.

Volgende: Suzuki Celerio - Twee jaar in bezit! 03-03 Suzuki Celerio - Twee jaar in bezit!

Reacties


Door Tweakers user pagani, dinsdag 10 maart 2020 11:48

Waarom wil je per se een achteruitrijcamera? Zeker op een compacte auto voegt dat érg weinig toe. Je kunt beter sensoren hebben en spiegelen. Zelfs op mijn station gebruik ik de achteruitrijcamera zelden tot nooit (je ziet véél minder van de omgeving)

Door Tweakers user XiaomiGlobal, dinsdag 10 maart 2020 11:58

pagani schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:48:
Waarom wil je per se een achteruitrijcamera? Zeker op een compacte auto voegt dat érg weinig toe. Je kunt beter sensoren hebben en spiegelen. Zelfs op mijn station gebruik ik de achteruitrijcamera zelden tot nooit (je ziet véél minder van de omgeving)
Voor het geval je iets over het hoofd ziet, maar nodig heb ik het niet. Alleen soms zou het wel handig zijn, om ik het soms lastig in te schatten vind hoeveel ruimte er nog is. Al moet ik zeggen: ik rij zo voorzichtig achteruit, dat ik alleen 1x op het werk een paaltje geraakt hebt. Dat liet een bijna niet te zien beschadiging in de bumper achter: welke nu er niet meer zit, want ik heb ja een nieuwe achterbumper :+

Maar als ik een nieuwe auto zou kopen, dan wil ik er natuurlijk niet op achteruit gaan. Dus ja dan kom je ten alle tijden uit, bij een comfort uitvoering en dan zijn die Koreanen helemaal niet meer zo goedkoop.

Door Tweakers user edeboeck, dinsdag 10 maart 2020 12:27

XiaomiGlobal schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:58:
[...]
Maar als ik een nieuwe auto zou kopen, dan wil ik er natuurlijk niet op achteruit gaan. Dus ja dan kom je ten alle tijden uit, bij een comfort uitvoering en dan zijn die Koreanen helemaal niet meer zo goedkoop.
"niet meer zo goedkoop" is relatief natuurlijk. Persoonlijk krijg ik de indruk dat je voor een dubbeltje eerste rang wilt zitten (NOFI!).Voor € 16.000 euro een nieuwe wagen met daarin o.a. Driver Attention Warning (DAW), lane Keeping Assist (LKA), airco en achteruitrijcamera is niet overdreven als je vergelijkt met de rest van de markt.

Nu zijn auto's voor een groot deel persoonlijke smaak, maar als je graag veel opties hebt, kan het de moeite lonen om naar leasingwagens te gaan kijken die einde leasing zijn. Omdat ik minder dan 10.000km per jaar rijd, vind ik een nieuwe auto veel weggesmeten geld en kocht ik al enkele keren einde leasing modellen: over het algemeen goed onderhouden wagens met redelijk wat opties waarvoor ik nooit meer dan € 11.000 euro betaalde (zonder recuperatie van vorige wagen mee te tellen). Nadeel is uiteraard dat er meestal wel al wat kilometers op de teller staan... al is dat voor mijn specifieke situatie geen issue.

Deze piste kan voor jou wel een afknapper zijn o.w.v.:
  • niet de allernieuwste motoren
  • Koreaanse modellen in leasing vinden, is niet evident: vooral de Duitse en Franse zijn sterk vertegenwoordigd
(dit is gebaseerd op mijn ervaringen hier in België)

Door Tweakers user Blokker_1999, dinsdag 10 maart 2020 12:53

Het blijft me verbazen hoe Hyundai zo kan verschillen tussen landen onderling. De Belgische instap versie, genaamd Air, heeft namelijk wel een handmatige airco aan boord, maar bied op het eerste zicht geen optie voor een achteruitrijcamera.

Hoewel ik zelf al heel wat jaren zo een camera heb, merk ik dat ik zelf veel meer af ga op de sensoren dan op de camera. De camer is soms wel eens handig, maar zou ik minder hard missen dan goede sensoren.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, dinsdag 10 maart 2020 14:32

Blokker_1999 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:53:
Het blijft me verbazen hoe Hyundai zo kan verschillen tussen landen onderling. De Belgische instap versie, genaamd Air, heeft namelijk wel een handmatige airco aan boord, maar bied op het eerste zicht geen optie voor een achteruitrijcamera.

Hoewel ik zelf al heel wat jaren zo een camera heb, merk ik dat ik zelf veel meer af ga op de sensoren dan op de camera. De camer is soms wel eens handig, maar zou ik minder hard missen dan goede sensoren.
Komt natuurlijk ook mede door de BPM: maar die iDrive is opzicht aardig uitgerust, hij mist alleen een airco. Die Picanto daarin tegen zou je ook tweedehands kunnen kopen, want dat model is al enkele jaren op de markt.

Door Tweakers user ybos, dinsdag 10 maart 2020 16:21

Blokker_1999 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:53:
Het blijft me verbazen hoe Hyundai zo kan verschillen tussen landen onderling. De Belgische instap versie, genaamd Air, heeft namelijk wel een handmatige airco aan boord, maar bied op het eerste zicht geen optie voor een achteruitrijcamera.

Hoewel ik zelf al heel wat jaren zo een camera heb, merk ik dat ik zelf veel meer af ga op de sensoren dan op de camera. De camer is soms wel eens handig, maar zou ik minder hard missen dan goede sensoren.
Dat heet upselling :P Rijk uitrusten maar een min of meer vereiste niet opnemen, die optie kruist 99% van de kopers toch wel aan.

Door Tweakers user Jeroenneman, dinsdag 10 maart 2020 20:39

Dacia Sandero?
Heeft ook op de basis een airconditioning, cruisecontrol etc. En is een ruimere auto dan zo'n i10.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, dinsdag 10 maart 2020 20:48

Jeroenneman schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:39:
Dacia Sandero?
Heeft ook op de basis een airconditioning, cruisecontrol etc. En is een ruimere auto dan zo'n i10.
Zou kunnen: ik oriënteer mij nu vooral eventjes en ook kijk ik, wat mijn auto momenteel nog zou opleveren. Dat doe ik allemaal tegelijkertijd. Ik heb al rekensommetjes erop los gelaten.

Door Tweakers user itlee, dinsdag 10 maart 2020 22:56

waarom ga je 16 mille uitgeven voor een nieuw klein autootje.... voor 16 mille koop je een goeie tweede hands volvo of japanner, ..... of zelf nog wel een dikke knappe duitser (1 serie ofzo)....

Daarom rij ik om die reden een 750i van bmw, hoe groter de auto hoe goedkoper ze worden. en t verbruik? 1 op 9 a 1 op 10...

conclusie, nooit nieuw kopen, bij ophalen ben je al genaaid, en ten tweede groter is niet alleen beter maar ook goedkoper.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, dinsdag 10 maart 2020 23:22

itlee schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:56:
waarom ga je 16 mille uitgeven voor een nieuw klein autootje.... voor 16 mille koop je een goeie tweede hands volvo of japanner, ..... of zelf nog wel een dikke knappe duitser (1 serie ofzo)....

Daarom rij ik om die reden een 750i van bmw, hoe groter de auto hoe goedkoper ze worden. en t verbruik? 1 op 9 a 1 op 10...

conclusie, nooit nieuw kopen, bij ophalen ben je al genaaid, en ten tweede groter is niet alleen beter maar ook goedkoper.
Dat ga ik dus niet doen: ik bedenk mij altijd weer heel snel, nadat ik een proefrit gedaan heb. Vinden de verkopers loop :+ Maar ik heb vanavond eens goed rond gekeken wat ik voor € 8000 kan krijgen en dan het liefste minder dan 5 jaar oud... ik wil namelijk niet de afgedankte auto's van een ander kopen.

Voor de Suzuki Celerio heb net minder dan € 8000 betaald in 2018 en de auto was toen nog geen 3 jaar, nu is hij bijna 5 jaar oud en is hij ongeveer € 2000 in waarde gezakt. € 6000 is hij nog wel waard bij particuliere verkoop, bij inruilen is het € 5500 ben ik vandaag achtergekomen :)

Maar het loont zich definitief om de auto nog minimaal een jaar te houden, want dan ben ik per km € 0,166 kwijt en nu zou dat € 0,174 zijn. Ik heb dit uitgerekend tot maximaal 5 jaar en dan zou ik uitkomen op € 0,15 per km. Alleen dan is de restwaarde nog maar € 3000 ongeveer. Alleen dan heb je direct meer geïnteresseerde... want veel mensen vinden € 6000 teveel voor een auto....

Overigens kom ik volgens mijn criteria vooral Aygo's/108 en C1's tegen en ook hier en daar een vorige generatie Hyundai i10 :X

Door Tweakers user _ferry_, woensdag 11 maart 2020 08:18

Als je niet inruilt kan er vaak wel wat korting af: Zeg, jullie geven een goeie inruilprijs, maar ik heb geen inruilauto. Kun je dan wel een scherpe prijs aanhouden?

Vervolgens verkoop je je auto via marktplaats ofzo, en heb je meer winst, je moet er alleen wat meer moeite voor doen.

Door Tweakers user matthewk, woensdag 11 maart 2020 10:50

Heb je al nagedacht om elektrisch te gaan rijden?
Ik weet niet hoeveel KM je maakt, maar ik laad mijn ev voor 50% op met zonnepanelen in het weekend (door de week 1x 's nachts).
Goedkoper kán niet, zeker niet met de steeds goedkoper wordende elektrische voertuigen. Je hebt tegenwoordig al ev's voor 24k en de Sono Sion (niet erg mooi, maar wél top uitgevoerd) komt er binnenkort aan voor 26k.

Door Tweakers user RVW, woensdag 11 maart 2020 11:20

Waarom niet een segmentje hoger gaan rijden? Je zegt zelf dat je vaak op de autobahn rijdt. Dat is toch wel erg spannend (en weinig comfortabel) in een A-segment autootje zoals de Picanto, i10 of Celerio. Even doorsparen en je kan in een volwassenere B-segment auto rijden. Denk aan Corsa, Clio, 208, Polo, i20, Rio, Swift etc.

Daarnaast is het gewoon zonde om een constant van die (nauwelijks verschillende) koekblikjes nieuw te kopen en na 2 jaar afschrijving alweer in te ruilen voor iets wat bijna hetzelfde is.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, woensdag 11 maart 2020 11:24

matthewk schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:50:
Heb je al nagedacht om elektrisch te gaan rijden?
Ik weet niet hoeveel KM je maakt, maar ik laad mijn ev voor 50% op met zonnepanelen in het weekend (door de week 1x 's nachts).
Goedkoper kán niet, zeker niet met de steeds goedkoper wordende elektrische voertuigen. Je hebt tegenwoordig al ev's voor 24k en de Sono Sion (niet erg mooi, maar wél top uitgevoerd) komt er binnenkort aan voor 26k.
Jep heb ik over nagedacht, maar dan moet ik juist nog tot 2021 wachten. Die subsidie komt vanaf 1 juli 2020, maar ik denk dat het verstandig is om tot 2021 te wachten i.v.m. introductie van goedkopere modellen.
RVW schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:20:
Waarom niet een segmentje hoger gaan rijden? Je zegt zelf dat je vaak op de autobahn rijdt. Dat is toch wel erg spannend (en weinig comfortabel) in een A-segment autootje zoals de Picanto, i10 of Celerio. Even doorsparen en je kan in een volwassenere B-segment auto rijden. Denk aan Corsa, Clio, 208, Polo, i20, Rio, Swift etc.

Daarnaast is het gewoon zonde om een constant van die (nauwelijks verschillende) koekblikjes nieuw te kopen en na 2 jaar afschrijving alweer in te ruilen voor iets wat bijna hetzelfde is.
Daar heb ik gisterenavond naar gekeken, maar dan kom je niet ver met € 8000 en een auto die niet ouder dan 5 jaar is. Overigens heb ik de Celerio niet nieuw, maar tweehands voor iets minder dan € 8000 gekocht. Als ik daar nu € 6000 voor zou krijgen, dan heb ik voor € 0,174 per km gereden.

Maar ik heb gisteren zitten rekenen wat de afschrijving doet en de kosten per KM als ik 20.000km per jaar rij. Nu heb ik de auto namelijk 2 jaar in eigendom. Wat betreft comfortabel: ik vond die Kia Picanto echt niet fijn rijden op de autosnelweg, dat doet de Celerio toch echt veel beter. Als je dan het hogere brandstofverbruik erbij optelt...

Een B-segmenter betekend trouwens ook meer wegenbelasting, waarschijnlijk ook net iets meer verzekering en brandstofkosten. En heilig is het B-segment ook niet hoor. Echter een Swift lijkt mij wel leuk, maar die zijn allemaal zo aan de prijs als je een jong model wilt en de nieuw prijs is zeker een paar duizend gestegen de afgelopen jaren 8)7

[Reactie gewijzigd op woensdag 11 maart 2020 11:33]


Door Tweakers user Hkuit, woensdag 11 maart 2020 12:14

Jep heb ik over nagedacht, maar dan moet ik juist nog tot 2021 wachten. Die subsidie komt vanaf 1 juli 2020, maar ik denk dat het verstandig is om tot 2021 te wachten i.v.m. introductie van goedkopere modellen.
Dan zou ik dát doen;
elektrisch rijden is echt autorijden 2.0, juist ook bij de kleinere auto's. Het motorgeluid valt weg, de trekkracht is veel groter dan vergelijkbare benzineauto's, je hoeft niet te schakelen. Maak eens een proefrit in bijvoorbeeld zo'n VW e-Up en laat jezelf overtuigen. En ja, de aanschafprijs is hoger, maar de gebruikskosten zijn laag.

Door Tweakers user Pruimenvlaai, woensdag 11 maart 2020 13:38

Achteruitrijcamera's zijn fijn inderdaad, stuk beter dan die ultrasone sensor-systemen die piepjes geven. Zijn ook hele goede aftermarket opties voor, kan ik iedereen aanraden!

Door Tweakers user JT, woensdag 11 maart 2020 15:19

itlee schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:56:
waarom ga je 16 mille uitgeven voor een nieuw klein autootje.... voor 16 mille koop je een goeie tweede hands volvo of japanner, ..... of zelf nog wel een dikke knappe duitser (1 serie ofzo)....

Daarom rij ik om die reden een 750i van bmw, hoe groter de auto hoe goedkoper ze worden. en t verbruik? 1 op 9 a 1 op 10...

conclusie, nooit nieuw kopen, bij ophalen ben je al genaaid, en ten tweede groter is niet alleen beter maar ook goedkoper.
Nofi, maar suggereren dat een grote Duitse slee financieel verstandiger is, slaat natuurlijk nergens op. 1:10? Met mijn C-Max rij ik gemiddeld 1:17 en zo een kleine A of B-segmenter zal het nog beter doen. Wegenbelasting scheelt ten opzichte van een A-segmenter ongeveer 950 euro per jaar. Nog even los van verzekering en de extra kosten voor het onderhoud, scheelt het je bij 10.000km per jaar 900 euro aan brandstof, dat is dus alleen al 1850 euro per jaar verschil in wegenbelasting en brandstof. Reken duurder onderhoud erbij en je gaat zo naar de 2500 tot 3000 euro verschil per jaar.

Natuurlijk is de BMW sneller, luxer, leuker enzovoort. Maar als de blogger dat belangrijk had gevonden en het zich kon/kan veroorloven, dan reed hij nu niet in een Celerio. Het stukje van nieuw kopen kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn ;)

Door Tweakers user JKen, woensdag 11 maart 2020 16:44

Mijn 19 jaar oude volvo met 2 liter blok rijdt 1 op 13. Wat doe jij zodat een nieuwere BMW meer zuipt.

Ben zelf erg blij met oudere auto, geen afschrijving, verzekering alleen WA. Dat scheelt flinke duit. Over beschadigen hoef ik mij ook niet druk te maken al kunnen die oudere auto's doorgaans veel meer hebben.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, woensdag 11 maart 2020 16:55

JKen schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:44:
Ben zelf erg blij met oudere auto, geen afschrijving, verzekering alleen WA. Dat scheelt flinke duit. Over beschadigen hoef ik mij ook niet druk te maken al kunnen die oudere auto's doorgaans veel meer hebben.
Daar zou ik koppijn van krijgen hoor: als je auto aangereden wordt, is hij direct total loss en krijg dan je auto maar hersteld.... je krijgt namelijk niet meer dan het total loss bedrag. Maar ik heb ook een tijdje in oude auto's gereden, dat is heel leuk tot je ermee naar de APK moet. Dan blijken ze toch meestal wat verborgen gebreken te hebben.

Ik zou ook wel een oudere auto willen rijden, maar dat kost op de lange duur waarschijnlijk meer geld dan wat ik nu rij. Onverwachte reparatiekosten, hogere brandstofkosten en in de regel minder veilig.

Door Tweakers user MoldyInko, woensdag 11 maart 2020 18:36

Waarom zo hameren op de cijfers? En waarom niet gewoon lekker leven. Je werkt om te leven niet om overal en alles te moeten becijferen.

Het punt is dat je nu leuk een A segementer hebt ervaren en gehad. Spaar door en kijk dan maar eens naar een leuke Suzuki Swift Sport. Naar mijn mening ook gewoon een hele leuke auto waar je zuinig en sportief mee kunt rijden. Gewoon heel anders dan een Celerio maar dat maakt het leven juist weer leuk denk ik dan.

Natuurlijk zal het verbruik en wegenbelasting wat omhoog gaan maar daar krijg je zoveel meer auto voor terug.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, woensdag 11 maart 2020 18:43

Omdat het beter is om een rationele keuze te maken en gebaseerd op cijfers, ook wat betreft de eventuele restwaarde van mijn huidige auto. Minimaal een jaartje wachten is dus zeker verstandig en ook gezien het huidige tweehands aanbod: sorry hoor, maar ik ga geen € 10.0000 uitgeven voor een in het oost-blok in elkaar gezette Suzuki Swift.

En een Suzuki Swift Sport, die komt al helemaal niet in beeld: het zou hoogstens een normale Suzuki Swift zijn.

Door Tweakers user MoldyInko, woensdag 11 maart 2020 18:54

XiaomiGlobal schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:43:
[...]

Omdat het beter is om een rationele keuze te maken en gebaseerd op cijfers, ook wat betreft de eventuele restwaarde van mijn huidige auto. Minimaal een jaartje wachten is dus zeker verstandig en ook gezien het huidige tweehands aanbod: sorry hoor, maar ik ga geen € 10.0000 uitgeven voor een in het oost-blok in elkaar gezette Suzuki Swift.

En een Suzuki Swift Sport, die komt al helemaal niet in beeld: het zou hoogstens een normale Suzuki Swift zijn.
Met andere woorden: Dus je wilt graag zo economisch rijden en dat zie je als een sport? Dan begrijp ik jouw insteek wel dat je dan zulke berekeningen maakt. :)

Maar persoonlijk blijf ik er bij dat er dan zoveel meer uit het leven te halen valt als je auto’s je ding is. Je bent zuinig op je Celerio en dat is positief maar ik vind het geen auto wat voor leven staat.

Als ik een afweging moest maken dan zou ik afwachten tot volgend jaar betreft het elektrisch rijden. Bijvoorbeeld de Honda Urban EV.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, woensdag 11 maart 2020 19:06

MoldyInko schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:54:
[...]
Als ik een afweging moest maken dan zou ik afwachten tot volgend jaar betreft het elektrisch rijden. Bijvoorbeeld de Honda Urban EV.
Ja dat lijkt mij ook het beste, past ook bij mijn rijstijl: elektrische rijden is kwa brandstofverbruik een stuk goedkoper, zo'n € 0,03 per km kost dat wanneer je bij een publieke laadpaal oplaad. Althans voor de e-Up en dat is ook het enige wat enigzins in de buurt van mijn budget komt. Ook interessant, hij krijgt standaard tot 6 jaar onderhoud ( 90.000km ) en dat is dus onderdeel van de verkoopprijs.

Bij benzine-auto's heb je deze kostenpost nog apart, dus ja die elektrische auto's worden steeds interessanter.

Door Tweakers user kelwin123, donderdag 12 maart 2020 09:08

XiaomiGlobal schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:55:
[...]

Daar zou ik koppijn van krijgen hoor: als je auto aangereden wordt, is hij direct total loss en krijg dan je auto maar hersteld.... je krijgt namelijk niet meer dan het total loss bedrag. Maar ik heb ook een tijdje in oude auto's gereden, dat is heel leuk tot je ermee naar de APK moet. Dan blijken ze toch meestal wat verborgen gebreken te hebben.

Ik zou ook wel een oudere auto willen rijden, maar dat kost op de lange duur waarschijnlijk meer geld dan wat ik nu rij. Onverwachte reparatiekosten, hogere brandstofkosten en in de regel minder veilig.
Minder veilig? Als je aangereden wordt terwijl je in een koekblik van een Celerio/Picanto/i10/Smart zit blijft er ook niks van je over.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, donderdag 12 maart 2020 09:32

kelwin123 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:08:
[...]


Minder veilig? Als je aangereden wordt terwijl je in een koekblik van een Celerio/Picanto/i10/Smart zit blijft er ook niks van je over.
Wat een onzin: en denigrerend om een moderne stadsauto, een koekblik te noemen. Een oude auto is zeker weten minder veilig dan een moderne. Mijn Peugeot 205 had niet eens een airbag, abs of esp etc. Dus zeker weten dat een moderne stadsauto veiliger is, dan een auto die bijna 20 jaar oud is.

De enige reden dat moderne stadsauto's het onderspit delven, is dat er steeds meer zware auto's op de weg komen. Zoals SUV's: maar dat maakt de moderne stadsauto niet onveilig, aangezien het juist SUV's zijn die gevaarlijk zijn. Ook voor voetgangers en fietsers....

Door Tweakers user kelwin123, donderdag 12 maart 2020 09:47

XiaomiGlobal schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:32:
[...]

Wat een onzin: en denigrerend om een moderne stadsauto, een koekblik te noemen. Een oude auto is zeker weten minder veilig dan een moderne. Mijn Peugeot 205 had niet eens een airbag, abs of esp etc. Dus zeker weten dat een moderne stadsauto veiliger is, dan een auto die bijna 20 jaar oud is.

De enige reden dat moderne stadsauto's het onderspit delven, is dat er steeds meer zware auto's op de weg komen. Zoals SUV's: maar dat maakt de moderne stadsauto niet onveilig, aangezien het juist SUV's zijn die gevaarlijk zijn. Ook voor voetgangers en fietsers....
Ik doel op kreukelzone's bij die kleine vervoermiddelen. Jij bént de kreukelzone.

Door Tweakers user MK_, donderdag 12 maart 2020 11:31

De eerder genoemde Dacia Sandero kan ook zeer interessant zijn: standaard komen die tegenwoordig met LPG, iets hogere MRB maar wel lagere brandstofkosten. Vanafprijs voor de Comfort is €13.790. Standaard krijg je dan airconditioning, middenarmsteun, lederen stuurwiel, cruise control etc. Voeg daarbij het Multimedia Pakket (navigatie, Android Auto/Apple CarPlay) aan toe (€495) en parkeersensoren i.c.m achteruitrijcamera (€295) en je hebt voor €14.520 inclusief afleverkosten een zeer nette auto. Je mist daarbij wel de actieve veiligheidssystemen, maar je krijgt wel een ruimere, krachtigere auto voor terug.

Door Tweakers user Jeroenneman, donderdag 12 maart 2020 21:06

Hkuit schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:14:
[...]

Dan zou ik dát doen;
elektrisch rijden is echt autorijden 2.0, juist ook bij de kleinere auto's. Het motorgeluid valt weg, de trekkracht is veel groter dan vergelijkbare benzineauto's, je hoeft niet te schakelen. Maak eens een proefrit in bijvoorbeeld zo'n VW e-Up en laat jezelf overtuigen. En ja, de aanschafprijs is hoger, maar de gebruikskosten zijn laag.
"Iets" duurder? Vanaf 23.000 euro voor de meest basic versie. Dan mag je je smartphone ook nog inklikken als mediasysteem.

Hoeveel kilometer moet je wel niet rijden om dat verschil t.o.v. een reguliere A-segmenter in te lopen? Even 10K verschil in aanschaf redt je niet met normale kilometerstanden.

Door Tweakers user Sterk1, donderdag 12 maart 2020 22:00

Koop voor die 7.000 bij een dealer een leuke toyota. Geef nog 500 euro uit aan wat extra onderhoud en je hebt een hele leuke betrouwbare auto. Beter dan wat je nu hebt.

Zelf koop ik auto's tussen de 2000 en 3000 euro, met een jaar apk. Rijd er 40.000 kilometer per jaar mee en doe dat ongeveer 4 jaar. Misschien ben ik iets meer kwijt aan brandstof en wegenbelasting, maar afschrijving heb nauwelijks.

Het rijdt zeer betrouwbaar. Toen ik nog lease auto's reed ben ik vaker afgesleept wegens (rare) defecten.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, donderdag 12 maart 2020 22:12

Sterk1 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:00:
Koop voor die 7.000 bij een dealer een leuke toyota. Geef nog 500 euro uit aan wat extra onderhoud en je hebt een hele leuke betrouwbare auto. Beter dan wat je nu hebt.
Dat betwijfel ik hoor, Toyota is ook niet heilig hoor en voor die € 7000 krijg je alleen Aygo's. Want ik wil absoluut geen auto, die ouder is dan mijn huidige auto. Brengt mij veel te veel stress, als ik de afdankertjes van andere koop.

Ik zou trouwens niet jaarlijks € 2000 a € 3000 voor een auto willen uitgeven: liever wat meer uitgeven en een betrouwbare auto, zoals wat ik nu rij. Dan voor hetzelfde geld een oudere auto rijden. Reden om mijn huidige auto te houden is ook simpel: eigenlijk ben ik er heel tevreden mee, daarom dat ik die Kia Picanto ook maar niks vond.

En ik weet wat ik nu heb: ben de tweede eigenaar, gekocht toen hij nog geen 3 jaar oud was. Daarnaast weet ik ook de gehele onderhoudshistorie, omdat ik het netjes bij jou. Terwijl veel mensen hun auto lekker verwaarlozen en niet op tijd onderhoud laten uitvoeren.

Met de Suzuki Celerio echt nog niets raars gehad en eerlijk gezegd, is er motorische helemaal geen betere auto in zijn klasse. Want al die andere A-segmenters, gebruiken toch net wat meer benzine. Wat simpelweg betekend, dat de motor van de Celerio veel efficiënter loopt :)

Alleen jammer dat de Celerio niet meer geleverd word, want de eventuele facelift/opvolger zou ik best willen kopen. In India komt in iedere geval wel een opvolger, dus misschien dat hij ook wel hierheen komt.

Door Tweakers user Madshark, vrijdag 13 maart 2020 00:32

Als je €15k wilt stukslaan op een i10, dan zou ik ook maar eens (uitgebreid) gaan kijken naar het Aygo/108/C1 trio.
Hoewel persoonlijk, tijdens aanschaf voor een nieuwe auto voor mijn vrouw, hebben we zo'n beetje iedere auto uit dit segment proef gereden, daar eindigde die i10 toch best helemaal onderaan het lijstje.
Uiteindelijk is het dan ook een 108 Allure geworden met een aantal upgrades zoals Android/Carplay radio, camera, climatecontrol en andere zaken.

Eerste keuze was overigens weer een Seat Mii, zoals haar vorige leaseauto van afgelopen 4 jaar, maar die was niet meer nieuw te bestellen met automaat. De huidige EV versie was toen nog niet te bestellen.
Toch komt de 108 qua rijeigenschappen redelijk in de buurt van haar oude Mii, behalve op de snelweg.

Door Tweakers user LopendeVogel, zaterdag 14 maart 2020 09:36

XiaomiGlobal schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:58:
[...]

Voor het geval je iets over het hoofd ziet, maar nodig heb ik het niet. Alleen soms zou het wel handig zijn, om ik het soms lastig in te schatten vind hoeveel ruimte er nog is. Al moet ik zeggen: ik rij zo voorzichtig achteruit, dat ik alleen 1x op het werk een paaltje geraakt hebt. Dat liet een bijna niet te zien beschadiging in de bumper achter: welke nu er niet meer zit, want ik heb ja een nieuwe achterbumper :+

Maar als ik een nieuwe auto zou kopen, dan wil ik er natuurlijk niet op achteruit gaan. Dus ja dan kom je ten alle tijden uit, bij een comfort uitvoering en dan zijn die Koreanen helemaal niet meer zo goedkoop.
Ik heb nog nooit iets geraakt, maar ik snap ook niet de drang om achteruit in te parkeren (voor sommige lijkt het een sport te zijn met af en toe een paaltje tikken om het vervolgens een dag later weer opnieuw te proberen. Ik parkeer nooit achteruit een vak in..

Waarom kijk je niet naar Japans ipv die Koreaanse meuk? Niet dat ik zelf veel met die oosterse wagens heb, maar als ik dan voor oosters zou gaan, dan zou ik het wel goed doen; Toyota of Subaru.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, zaterdag 14 maart 2020 09:50

LopendeVogel schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:36:
[...]
Waarom kijk je niet naar Japans ipv die Koreaanse meuk? Niet dat ik zelf veel met die oosterse wagens heb, maar als ik dan voor oosters zou gaan, dan zou ik het wel goed doen; Toyota of Subaru.
Juist omdat die Kia Picanto maar niks vind, hou ik het lekker bij mijn Suzuki Celerio. Dus ik heb helemaal geen andere auto nodig, was puur een spontaan iets om te gaan proef rijden. Toyota spreekt mij niet zo aan hoor: enige auto die binnen mijn budget in beeld komt, is de Toyota Aygo.

Van Subaru hoor ik eigenlijk niet veel van, wel van Suzuki omdat ik natuurlijk getarget word op social media. Alleen vind ik de vanaf prijs van de Suzuki Swift echt belachelijk, dat is nu bijna € 18.000 terwijl het een paar jaar geleden, nog onder de € 15.000 was. Naar mijn mening is dat veel te duur en komen elektrische auto's in de buurt daarvan, wellicht juist nog lager als er straks meer concurrentie is.

Door Tweakers user LopendeVogel, zaterdag 14 maart 2020 10:43

XiaomiGlobal schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:50:
[...]

Juist omdat die Kia Picanto maar niks vind, hou ik het lekker bij mijn Suzuki Celerio. Dus ik heb helemaal geen andere auto nodig, was puur een spontaan iets om te gaan proef rijden. Toyota spreekt mij niet zo aan hoor: enige auto die binnen mijn budget in beeld komt, is de Toyota Aygo.

Van Subaru hoor ik eigenlijk niet veel van, wel van Suzuki omdat ik natuurlijk getarget word op social media. Alleen vind ik de vanaf prijs van de Suzuki Swift echt belachelijk, dat is nu bijna € 18.000 terwijl het een paar jaar geleden, nog onder de € 15.000 was. Naar mijn mening is dat veel te duur en komen elektrische auto's in de buurt daarvan, wellicht juist nog lager als er straks meer concurrentie is.
Ja ik had het gelezen hoor dat jij het bij je Celerio houdt, maar een klein beetje auto kost ook een klein beetje meer geld :)
Vooral als je het nieuw-nieuw wilt kopen en gelijk een paar duizend wilt verliezen bij de eerste kilometer die je rijdt, nieuw kopen is gewoon weggegooid geld :)

Je zou de modellen die je leuk lijkt beter 2e hands kunnen bekijken met bijv 5000-10.000 op de teller. Garantie is aanwezig en de grote afschrijving is geweest. win-win

Door Tweakers user XiaomiGlobal, zaterdag 14 maart 2020 11:50

LopendeVogel schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:43:
[...]


Ja ik had het gelezen hoor dat jij het bij je Celerio houdt, maar een klein beetje auto kost ook een klein beetje meer geld :)
Vooral als je het nieuw-nieuw wilt kopen en gelijk een paar duizend wilt verliezen bij de eerste kilometer die je rijdt, nieuw kopen is gewoon weggegooid geld :)

Je zou de modellen die je leuk lijkt beter 2e hands kunnen bekijken met bijv 5000-10.000 op de teller. Garantie is aanwezig en de grote afschrijving is geweest. win-win
Heb ik al gedaan hoor: zo kan ik de Kia Picanto voor zo'n € 8000 vinden, maar die vind ik ja niks. De Suzuki Swift vind ik tweedehands erg aan de prijs.... ik had eentje gevonden voor onder de € 9000 maar dit staat in Oslo Noorwegen en de APK is ervan verlopen... vaag verhaal dus.

Maar ik kijk dan meestal tot 50.000km en niet ouder dan 5 a 6 jaar, liefste eigenlijk minder dan 3 jaar oud. Dat was mijn Celerio ook toen ik hem twee jaar geleden kocht. Ik heb dus serieus gekeken, wat er tweedehands voor mijn budget van € 9000 werd aangeboden. En ben zo tot de conclusie gekomen, dat ik het beter bij de Celerio kan houden.

Uiteindelijk zijn de meeste auto's van 5 a 6 jaar toch redelijk verouderd en niet voorzien, van de nieuwere veiligheids features. Dus nog beter een paar jaar wachten, dan komen ook elektrische auto's in beeld waarschijnlijk.

Door Tweakers user LopendeVogel, zaterdag 14 maart 2020 12:13

XiaomiGlobal schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:50:
[...]

Heb ik al gedaan hoor: zo kan ik de Kia Picanto voor zo'n € 8000 vinden, maar die vind ik ja niks. De Suzuki Swift vind ik tweedehands erg aan de prijs.... ik had eentje gevonden voor onder de € 9000 maar dit staat in Oslo Noorwegen en de APK is ervan verlopen... vaag verhaal dus.

Maar ik kijk dan meestal tot 50.000km en niet ouder dan 5 a 6 jaar, liefste eigenlijk minder dan 3 jaar oud. Dat was mijn Celerio ook toen ik hem twee jaar geleden kocht. Ik heb dus serieus gekeken, wat er tweedehands voor mijn budget van € 9000 werd aangeboden. En ben zo tot de conclusie gekomen, dat ik het beter bij de Celerio kan houden.

Uiteindelijk zijn de meeste auto's van 5 a 6 jaar toch redelijk verouderd en niet voorzien, van de nieuwere veiligheids features. Dus nog beter een paar jaar wachten, dan komen ook elektrische auto's in beeld waarschijnlijk.
Dit is inderdaad budget afhankelijk, zoals de Celerio niet bepaald goed scoort (op geen enkel gebied), maar dat komt weer grotendeels door het low budget.
Persoonlijk zou ik mij niet veilig voelen in een Celerio, maar dat is weer voor iedereen anders :)

De Swift is inderdaad een ''sportievere'' auto die dan weer op elk gebied beter scoort dan de Celerio, dan ga je inderdaad (helaas) dieper in de portemonnee grijpen.

Hoe meer je wilt, hoe meer je gaat betalen. Neem bijvoorbeeld een BMW, hoge instapprijs maar vrijwel alles standaard aanwezig. Dan pak je de auto's die jij bekeken hebt, neem het instapmodel en er is plots bar weinig aanwezig. Wil je toch de basis dingen (airco) dan ga je gelijk grof betalen.
Dusja bij deze merken kan het allemaal een stuk goedkoper, maar je levert er gelijk het 1 en ander op in.

Leuk hé, auto's? :D

Door Tweakers user Jeroenneman, zaterdag 14 maart 2020 12:40

LopendeVogel schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:13:
[...]


Dit is inderdaad budget afhankelijk, zoals de Celerio niet bepaald goed scoort (op geen enkel gebied), maar dat komt weer grotendeels door het low budget.
Persoonlijk zou ik mij niet veilig voelen in een Celerio, maar dat is weer voor iedereen anders :)

De Swift is inderdaad een ''sportievere'' auto die dan weer op elk gebied beter scoort dan de Celerio, dan ga je inderdaad (helaas) dieper in de portemonnee grijpen.

Hoe meer je wilt, hoe meer je gaat betalen. Neem bijvoorbeeld een BMW, hoge instapprijs maar vrijwel alles standaard aanwezig. Dan pak je de auto's die jij bekeken hebt, neem het instapmodel en er is plots bar weinig aanwezig. Wil je toch de basis dingen (airco) dan ga je gelijk grof betalen.
Dusja bij deze merken kan het allemaal een stuk goedkoper, maar je levert er gelijk het 1 en ander op in.

Leuk hé, auto's? :D
Dat vind ik bij de grote drie toch enigzins teleurstellend.
Een hagelnieuwe 3-serie mag je voor de metallic lak nog aftikken. En niet een beetje, nee, gelijk 1200 euro. Standaard staat ie op 16" inch velgen. Wil je 17" dan betaal je minstens 1300 euro. Verwarmde stoelen? 400 euro. Adaptieve cruise-control? 400 euro. Keyless entry? 600 euro.

Op een auto van 40K verwacht ik dat op zijn minst metallic lak toch in de basisprijs zit. Adaptieve cruise-control met stop & go kun je zelfs op een Clio krijgen, en dat is dan niet standaard op een 3-serie. Vind ik toch enigzins bedroevend.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, zaterdag 14 maart 2020 13:15

LopendeVogel schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:13:
[...]


Dit is inderdaad budget afhankelijk, zoals de Celerio niet bepaald goed scoort (op geen enkel gebied), maar dat komt weer grotendeels door het low budget.
Persoonlijk zou ik mij niet veilig voelen in een Celerio, maar dat is weer voor iedereen anders :)
De Celerio is gewoon een hele goede auto in zijn eigen klasse, het a-segment. Wellicht dat Suzuki Autoweek en co niet genoeg geld toestopt, want motorische gezien en rijgedrag op de autosnelweg is die superieur aan de Kia Picanto. Ik vind autojournalisten meestal maar ongefundeerde zeikers, daarom dat ik mij daar niet door laat leiden. Waar de Celerio het beste in scoort in zijn klasse is ruimte en zuinigheid.
De Swift is inderdaad een ''sportievere'' auto die dan weer op elk gebied beter scoort dan de Celerio, dan ga je inderdaad (helaas) dieper in de portemonnee grijpen.
Maar uiteindelijk ook slechts een stadsauto in de standaard uitvoering. Als je de wat sportievere uitvoeringen wilt hebben, dan betaal je daar dus ook voor. Ik vind ze ook gewoon te duur voor een Oostblok auto.
Hoe meer je wilt, hoe meer je gaat betalen. Neem bijvoorbeeld een BMW, hoge instapprijs maar vrijwel alles standaard aanwezig. Dan pak je de auto's die jij bekeken hebt, neem het instapmodel en er is plots bar weinig aanwezig. Wil je toch de basis dingen (airco) dan ga je gelijk grof betalen.
Dusja bij deze merken kan het allemaal een stuk goedkoper, maar je levert er gelijk het 1 en ander op in.

Leuk hé, auto's? :D
Dat zal best, maar dat zijn ook echt dure auto's. Bij de Celerio was het maar € 1000 extra voor de comfort uitvoering en nu verlopen ze enkel, deze nog tot de voorraad uitverkocht is. Maja ik heb al een Celerio, dus ga echt geen nieuwe kopen die precies hetzelfde is :X

De Celerio heeft in Nederland namelijk nooit een facelift gekregen, dus mijn 2015 model is hetzelfde als het model dat je nu nog nieuw kunt kopen. Misschien dat er toch een opvolger komt, want in India is er al eentje in ontwikkeling.

Door Tweakers user JT, zaterdag 14 maart 2020 16:10

XiaomiGlobal schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:12:
[...]
Brengt mij veel te veel stress, als ik de afdankertjes van andere koop.

Ik zou trouwens niet jaarlijks € 2000 a € 3000 voor een auto willen uitgeven: liever wat meer uitgeven en een betrouwbare auto, zoals wat ik nu rij.
Wat een onzin en denigrerend om alles in die prijsklasse een afdankertje te noemen en te suggereren dat ze per definitie onbetrouwbaar zijn :) Ik heb lang genoeg in dergelijke auto's gereden (op 1 na overigens alles Japans) en nooit echt gezeik gehad. In 10 jaar ofzo dat ik oudere auto's reed heb ik, naast regulier onderhoud, een keer een kapotte dynamo gehad. Geen schande als de auto op 230k km zit. En een ander heb ik ook gereden tot 212k km. Alleen weggedaan omdat ik een lease-auto kreeg, anders was die voorlopig prima.

Helemaal goed dat je verwend bent en nu voor eerstewereld-keuzes staat, dat sta ik ook want ik rij nu nieuwer. Maar het is ook wel goed om niet zo neerbuigend te doen over wat oudere auto's en je te realiseren dat je in een best wel luxe positie verkeert.

Door Tweakers user JT, zaterdag 14 maart 2020 16:11

JT schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:10:
[...]

Wat een onzin en denigrerend om alles in die prijsklasse een afdankertje te noemen en te suggereren dat ze per definitie onbetrouwbaar zijn :) Ik heb lang genoeg in dergelijke auto's gereden (op 1 na overigens alles Japans) en nooit echt gezeik gehad. In 10 jaar ofzo dat ik oudere auto's reed heb ik, naast regulier onderhoud, een keer een kapotte dynamo gehad. Geen schande als de auto op 230k km zit. En een ander heb ik ook gereden tot 212k km. Alleen weggedaan omdat ik een lease-auto kreeg, anders was die voorlopig prima.

Helemaal goed dat je verwend bent en nu voor eerstewereld-keuzes staat, dat sta ik ook want ik rij nu nieuwer. Maar het is ook wel goed om niet zo neerbuigend te doen over wat oudere auto's en je te realiseren dat je in een best wel luxe positie verkeert.
Ik kan niet editten, daarom zo, maar nu zie ik het n=1 argument aankomen. Echter, als tweedehands in die klasse per definitie zo beroerd was dan reden er niet zoveel van rond.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, zaterdag 14 maart 2020 16:16

JT schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:11:
[...]

Ik kan niet editten, daarom zo, maar nu zie ik het n=1 argument aankomen. Echter, als tweedehands in die klasse per definitie zo beroerd was dan reden er niet zoveel van rond.
Omdat mensen van APK naar APK rijden en iedere eigenaar, weer een deel van de onverwachte reparatiekosten voor zijn rekening neemt. En misschien zijn sommige Japanse auto's uitzondering op de regel, maar dat lijkt mij ook erg overdreven.

Uiteindelijk zijn het veelal mensen die zich geen duurdere auto kunnen veroorloven, maar wel nog net de onverwachte reparatiekosten kunnen aftikken. Ik zou dus echt niet meer in een oude auto willen rijden, al helemaal niet in de prijsklasse € 1000 a € 2000 want dat zijn pas echt afdankertjes.

Je moet daar echt geluk mee hebben en wellicht heb jij een beetje verstand van auto's, dus dan weet je misschien wel wat slecht of goed is. Maar veel van dat soort oude auto's hebben verborgen gebreken, waar je tijdens het rijden niks van merkt. Alleen bij de APK komt dan de aap uit de mouw.

Natuurlijk is het wat anders als je een Toyota Aygo uit 2009 koopt met een lage km-stand en voor bedrag van zo'n € 2500 a € 3000, dat kan best nog wel goeds zijn. Zo'n auto heeft mijn vader ongeveer 2 jaar geleden gekocht, had een km-stand van nog geen 12.000km en was bijna als nieuw.

Maar geloof maar niet dat die auto sindsdien een onderhoudsbeurt gehad heeft, hij heeft alleen een oliewissel gehad vorig jaar en ging vlekkeloos door de APK. Dat kan ik niet zeggen van de Peugeot 106 en 205 die ik gereden heb.....

[Reactie gewijzigd op zaterdag 14 maart 2020 16:23]


Door Tweakers user JT, zaterdag 14 maart 2020 16:22

XiaomiGlobal schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:16:
[...]

Omdat mensen van APK naar APK rijden en iedere eigenaar, weer een deel van de onverwachte reparatiekosten voor zijn rekening neemt. En misschien zijn sommige Japanse auto's uitzondering op de regel, maar dat lijkt mij ook erg overdreven.

Uiteindelijk zijn het veelal mensen die zich geen duurdere auto kunnen veroorloven, maar wel nog net de onverwachte reparatiekosten kunnen aftikken. Ik zou dus echt niet meer in een oude auto willen rijden, al helemaal niet in de prijsklasse € 1000 a € 2000 want dat zijn pas echt afdankertjes.

Je moet daar echt geluk mee hebben en wellicht heb jij een beetje verstand van auto's, dus dan weet je misschien wel wat slecht of goed is. Maar veel van dat soort oude auto's hebben verborgen gebreken, waar je tijdens het rijden niks van merkt. Alleen bij de APK komt dan de aap uit de mouw.
Ik heb tijden lang mensen om mij heen gehad met goedkope auto's (bijvoorbeeld studenten toen ik nog studeerde) en herken mij totaal niet in jouw verhaal, voor mijn gevoel is jouw verhaal juist de uitzondering, maar als ik het zo lees lijkt het erop dat jij en de kring om je heen vooral hele dure ervaringen hebben gehad met goedkopere tweedehands auto's. Dat is jammer. Zodra het voor mij weer een optie is om een hobby-auto én een dagelijkse auto te hebben dan zal de dagelijkse misschien wel weer een <3000 euro auto zijn. Of elektrisch, dat sluit voorgaande natuurlijk uit op dit moment :+

En nog steeds vind ik dat je met twee maten meet doordat je zo hapt wanneer iemand moderne stadsauto's koekblikken noemt maar jij goedkopere tweedehands auto's afschrijft als "afdankertjes" ;)

Door Tweakers user XiaomiGlobal, zaterdag 14 maart 2020 16:31

JT schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:22:
[...]

Ik heb tijden lang mensen om mij heen gehad met goedkope auto's (bijvoorbeeld studenten toen ik nog studeerde) en herken mij totaal niet in jouw verhaal, voor mijn gevoel is jouw verhaal juist de uitzondering, maar als ik het zo lees lijkt het erop dat jij en de kring om je heen vooral hele dure ervaringen hebben gehad met goedkopere tweedehands auto's. Dat is jammer. Zodra het voor mij weer een optie is om een hobby-auto én een dagelijkse auto te hebben dan zal de dagelijkse misschien wel weer een <3000 euro auto zijn. Of elektrisch, dat sluit voorgaande natuurlijk uit op dit moment :+

En nog steeds vind ik dat je met twee maten meet doordat je zo hapt wanneer iemand moderne stadsauto's koekblikken noemt maar jij goedkopere tweedehands auto's afschrijft als "afdankertjes" ;)
Wat is dan met die auto's gebeurd? Natuurlijk zitten er goede exemplaren tussen, de 106 was ook beter dan de 205. Maar bij de APK kwamen beide auto's er niet door heen, zonder een onverwachte reparatie. Ik zou ook best wel een oude auto willen rijden, maar als er dan eens iets aan is ben je afhankelijk van garages.

Ik hoor vaak genoeg verhalen van mensen, die pech met oudere auto's hebben en ik heb zelf ook in mindere mate die ervaring. En als je dacht dat Suzuki heilig was? Mijn buurman kocht een Suzuki Wagon R tweedehands, die achteraf een probleem bleek te hebben met de versnellingsbak. En hij heeft dan nog wel verstand van auto's....

Dus ik zie het om mij heen gewoon gebeuren, al heeft die buurman van mij daarna een tweede Suzuki Wagon R gekocht en daar de motor en versnellingsbak uit omgezet.

Een auto van onder de € 1000 rijden is leuk, ware het niet dat je er evenveel wegenbelasting en verzekering voor betaald. Want mij lijkt een oude Fiat Panda wel een grappige auto, of een Kia Pride :+ Heb alleen geen zin in onverwachte kosten en dubbele kosten, bij het in eigendom hebben van twee auto's.

Door Tweakers user JT, zaterdag 14 maart 2020 16:35

XiaomiGlobal schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:31:
[...]

Wat is dan met die auto's gebeurd? Natuurlijk zitten er goede exemplaren tussen, de 106 was ook beter dan de 205. Maar bij de APK kwamen beide auto's er niet door heen, zonder een onverwachte reparatie. Ik zou ook best wel een oude auto willen rijden, maar als er dan eens iets aan is ben je afhankelijk van garages.

Ik hoor vaak genoeg verhalen van mensen, die pech met oudere auto's hebben en ik heb zelf ook in mindere mate die ervaring. En als je dacht dat Suzuki heilig was? Mijn buurman kocht een Suzuki Wagon R tweedehands, die achteraf een probleem bleek te hebben met de versnellingsbak. En hij heeft dan nog wel verstand van auto's....

Dus ik zie het om mij heen gewoon gebeuren, al heeft die buurman van mij daarna een tweede Suzuki Wagon R gekocht en daar de motor en versnellingsbak uit omgezet.

Een auto van onder de € 1000 rijden is leuk, ware het niet dat je er evenveel wegenbelasting en verzekering voor betaald. Want mij lijkt een oude Fiat Panda wel een grappige auto, of een Kia Pride :+ Heb alleen geen zin in onverwachte kosten en dubbele kosten, bij het in eigendom hebben van twee auto's.
Een Pride? Jezus, gewoon om mensen pissed te maken? Instant road rage :+ En ik suggereerde niet dat jíj twee auto's moet nemen, mijn punt was dat ik, ondanks dat ik wellicht budget heb voor een duurdere auto misschien wel weer <3k auto koop.

En zeker, geen merk is heilig (Honda bijna wel in mijn boekje maar dat heet liefde :+ ), maar leeftijd zegt ook niet altijd álles. Al snap ik dat het bepaalde risico's wel verminderd als bepaalde andere variabelen in orde zijn (80k km snelweg dan is je blok net ingereden, 80k km ritjes van 5km dan is je blok bijna afgeschreven).

Door Tweakers user XiaomiGlobal, zaterdag 14 maart 2020 16:59

JT schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:35:
[...]

Een Pride? Jezus, gewoon om mensen pissed te maken? Instant road rage :+ En ik suggereerde niet dat jíj twee auto's moet nemen, mijn punt was dat ik, ondanks dat ik wellicht budget heb voor een duurdere auto misschien wel weer <3k auto koop.

En zeker, geen merk is heilig (Honda bijna wel in mijn boekje maar dat heet liefde :+ ), maar leeftijd zegt ook niet altijd álles. Al snap ik dat het bepaalde risico's wel verminderd als bepaalde andere variabelen in orde zijn (80k km snelweg dan is je blok net ingereden, 80k km ritjes van 5km dan is je blok bijna afgeschreven).
Was maar een voorbeeld: paar jaar geleden, zag ik zo'n Kia Pride langs komen op YouTube. Ik geloofde dat het een beater werd genoemd? In iedere geval, een oudere auto die mensen rijden om hun luxe auto mee te sparen :+ Of ie betrouwbaar is, dat weet ik niet :+

Maar de 205 is wel het leukste wat ik gereden heb, maar mij lijkt juist een auto uit de jaren 80 of begin jaren 90 leuk. Zo heb ik een keer in een Suzuki Alto uit de jaren 80 proefgereden, alleen de verwachtingen waren hoger dan de werkelijkheid. In werkelijkheid was het de belichaming van een koekblik, echt leuk reed dat niet.

Mag sowieso niet van mij vrouw, een auto als hobby: want dat is wat je krijgt met oude auto's, dat word dan een hobby waar je teveel geld op stuk gooit }>

[Reactie gewijzigd op zaterdag 14 maart 2020 17:00]



Door Tweakers user AMD1800, dinsdag 17 maart 2020 10:48

Wellicht jonggebruikt kopen? Dit ipv nieuw en je betaalt een boel afschrijving niet.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, dinsdag 17 maart 2020 11:25

AMD1800 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:48:
Wellicht jonggebruikt kopen? Dit ipv nieuw en je betaalt een boel afschrijving niet.
Dat is wat ik met mijn huidige auto gedaan heb, waarvan ik toch besloten heb om hem te houden :) Ook omdat ik een Kia Picanto of Hyundai i10 eerder een achteruitgang vind, dan een vooruitgaan. Achteraf gezien kan een ingebouwd navigatiesysteem/entertainment systeem en achteruitrijcamera mij toch niet interesseren.

En mijn huidige auto is ook best jong: word in mei 5 jaar.

Reageren is niet meer mogelijk