Pasop met LED Lampen van AliExpress

Door XiaomiGlobal op dinsdag 10 december 2019 09:40 - Reacties (31)
Categorie: -, Views: 7.623

Even een kort blogbericht en een ordinaire copy paste van mijn bericht, uit [Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 3
Ik heb weer een lesje geleerd: ze leken zo geweldig die LED lampen van EnwYe. Maar schijn bedriegt en binnen een week tijd, begaf de eerste lamp het al. Plotseling was het donker in de woonkamer :X

De lampen worden gewoon heel erg warm en na een tijdje neemt de hoeveelheid licht gewoon af: bij het net aanzetten van de lamp, had ik 42lux en na een halfuurtje was het nog maar 30lux. Dus ik heb de IKEA lampen weer terug geplaatst: die werken alweer meer dan 5 jaar en geven 23lux licht. Wat in-principe voldoende is.

Lijkt mij verder trouwens ook een pot nat op AliExpress: zullen best goede LED lampen tussen zitten. Maar ik ben bang dat deze meeste niet deugen en dat het duurkoop is. Dan kun je net zo goed bij IKEA RYET lampen van 5watt kopen. Die geven wellicht iets minder licht dan die 9watt lampen van AliExpress, maar het is tenminste wel kwaliteit en voldoet aan Europese veiligheidsnormen.
En nu ik het toch over IKEA heb: tot 23 december betaal je maar € 0,79 voor de RYET LED Lamp welke 400lumen heeft, dus daar ga ik straks eventjes een voorraadje van inslaan. Omdat ik verwacht dat meerdere LED lampen het in huis binnenkort gaan begeven, aangezien in de keuken de LED lamp na 5 jaar het begaf en alle LED lampen bij mij thuis ongeveer al 5 jaar dienst doen.

Verassend goed die RYET kwa hoeveelheid licht: ik heb nog oude LED lampen van IKEA van 6.3watt, welke in eerste instantie meer licht geven. Namelijk 29lux en nadat ze een tijdje gebrand hebben, is dat gezakt naar 23lux. Terwijl die 5watt lamp netjes zijn hoeveelheid licht blijft behouden. En in-principe heeft die even veel licht als de 6.3watt lamp.

Als je de hoeveelheid lumen uitgerekend, heeft de oude LED lamp van IKEA 63lm/W en dat komt dan uit op net geen 400lumen. Die data staat gewoon op de lamp zelf, dus dan kun je het zelf uitrekenen. Maar weten is meten en daarom heb ik een luxmeter.

Volgende: Relativeren, auto's en Private Lease 17-12 Relativeren, auto's en Private Lease
Volgende: Osram Nightbreaker Unlimited vs F2 LED Koplampen 20-09 Osram Nightbreaker Unlimited vs F2 LED Koplampen

Reacties


Door Tweakers user Calamor, dinsdag 10 december 2019 10:48

Het is jammer dat de afstand naar een Ikea zo ver is, woon in Zeeland.
Dat is geen geld voor die lampen. Hoop dat ik snel voor werk naar Rotterdam moet.

Door Tweakers user Calamor, dinsdag 10 december 2019 10:49

Kan mijn bericht niet aanpassen, maar bedankt voor de tip!

Door Tweakers user XiaomiGlobal, dinsdag 10 december 2019 11:02

Calamor schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:48:
Het is jammer dat de afstand naar een Ikea zo ver is, woon in Zeeland.
Dat is geen geld voor die lampen. Hoop dat ik snel voor werk naar Rotterdam moet.
Is voor mij een kleine omweg naar mijn werk: maar nadeel aan IKEA vind ik, dat je er niet eventjes binnen 10 minuten doorheen loopt. Je hebt echt minimaal 15 minuten nodig.

Door Tweakers user EJlol, dinsdag 10 december 2019 11:12

Als je de binnendoor gangetjes goed kent, en je weet waar je in de winkel moet zijn dan valt het wel mee. Maar ook hier geldt dat een IKEA helaas niet om de hoek is.

Door Tweakers user harley, dinsdag 10 december 2019 11:31

Ikea doet ook gewoon aan bezorgen voor 2,95 dus dat is ook mogelijk.

Door Tweakers user onok, dinsdag 10 december 2019 13:05

Ik was thuis ook al tot de conclusie gekomen dat led lampen van ali express kut zijn. Led strips kunnen prima, maar led lampen hebben een ingebouwde ac-dc adapter, en die zijn van zeer slechte kwaliteit. De leds zelf gaan niet stuk, het is de elektronica erachter.

Door Tweakers user _ferry_, dinsdag 10 december 2019 13:30

Bijna alles wat op 230v~ werkt en je voor een habbekrats uit China haalt is gewoon risicovol. Terwijl Ikea juist weer uitgebreid test, dan is de keuze toch snel gemaakt.

Door Tweakers user Jeroenneman, dinsdag 10 december 2019 13:56

Een gewone LED lamp? Waar is die mooie Yeelight die je naadloos kan dimmen in elke kleur mogelijk? ;)

Door Tweakers user Kaasplank, woensdag 11 december 2019 08:29

Als je die chinese rommel op 230v durft aan te sluiten in huis dan vraag je er ook om.

Door Tweakers user d5stick, woensdag 11 december 2019 09:30

Kaasplank schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:29:
Als je die chinese rommel op 230v durft aan te sluiten in huis dan vraag je er ook om.
Dat is wel een voorbarige conclusie. Ik heb alles vervangen met LED's en 50% komt van aliexpress en werkt nog na 2 jaar. Wat wel aan te raden is om inderdaad geen lampen van 1 euro te kopen.. Reviews lezen doet ook heel veel.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, woensdag 11 december 2019 09:51

d5stick schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:30:
[...]


Dat is wel een voorbarige conclusie. Ik heb alles vervangen met LED's en 50% komt van aliexpress en werkt nog na 2 jaar. Wat wel aan te raden is om inderdaad geen lampen van 1 euro te kopen.. Reviews lezen doet ook heel veel.
Uit de reviews haal je juist 0,0 informatie: omdat iedereen zijn review baseert op korte termijn, waarin die lampen gewoon prima werken. Je moet eigenlijk tussen vraag en antwoord kijken, daar lees je dan best veel reacties dat de LED lampen snel kapot gingen.

Ming&Ben zou beter moeten zijn, maar die gebruiken ook Epistar LED chipsets. Dus ben bang dat het een pot nat is. Overigens voldoen die 5watt lampen van IKEA ook, die geven genoeg licht.

Door Tweakers user WCA, woensdag 11 december 2019 11:36

d5stick schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:30:
[...]


Dat is wel een voorbarige conclusie. Ik heb alles vervangen met LED's en 50% komt van aliexpress en werkt nog na 2 jaar. Wat wel aan te raden is om inderdaad geen lampen van 1 euro te kopen.. Reviews lezen doet ook heel veel.
De LED's is niets mis mee, de circuits om van 230v de goede spanning te maken vaak wel.

Door Tweakers user Tsurany, woensdag 11 december 2019 13:46

Van AliExpress komt gewoon de grootste rommel. Er wordt amper tijd besteed aan quality control en veiligheidskeuringen, het moet zo snel mogelijk verkopen en een maand blijven werken zodat mensen niks meer kunnen claimen. Natuurlijk ook geen echt keurmerk want niemand houd toezicht op die troep.

Reviews geven allemaal 5 sterren maar ook die zijn nergens op gebaseerd. Vrijwel niemand is kritisch, niemand herziet zijn reviews na een maand als het product alsnog defect is en niemand doet moeite om het product echt even te testen.

Je ziet het toch ook met kleding? De grootste bagger die na een paar keer wassen al volledig vervaagd is en van de slechtste materialen gemaakt is. Maar toch geeft iedereen 5 sterren want de eerste keer ziet het printje er wel kek uit.

Weer een typisch geval van voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en dan verbaasd zijn dat de hele circustent in de fik vliegt.

Door Tweakers user lunarmoon, woensdag 11 december 2019 14:33

Volgens mij is dit de prijzen en niet de € 0,79 die jij het over heb:

https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-70371894/

Correct me if I am wrong!

Door Tweakers user lunarmoon, woensdag 11 december 2019 14:35

Volgens mij is dit de prijzen en niet de € 0,79 die jij het over heb:

https://www.ikea.com/nl/n...-globe-opaalwit-70371894/

Correct me if I am wrong! (I am wrong. Dit is voor de RYET
Led-lamp E27 400 lumen, globe opaalwit) en niet alle RYET lampen.


Door Tweakers user XiaomiGlobal, woensdag 11 december 2019 15:02

Tsurany schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:46:
Van AliExpress komt gewoon de grootste rommel. Er wordt amper tijd besteed aan quality control en veiligheidskeuringen, het moet zo snel mogelijk verkopen en een maand blijven werken zodat mensen niks meer kunnen claimen. Natuurlijk ook geen echt keurmerk want niemand houd toezicht op die troep.

Reviews geven allemaal 5 sterren maar ook die zijn nergens op gebaseerd. Vrijwel niemand is kritisch, niemand herziet zijn reviews na een maand als het product alsnog defect is en niemand doet moeite om het product echt even te testen.

Je ziet het toch ook met kleding? De grootste bagger die na een paar keer wassen al volledig vervaagd is en van de slechtste materialen gemaakt is. Maar toch geeft iedereen 5 sterren want de eerste keer ziet het printje er wel kek uit.

Weer een typisch geval van voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en dan verbaasd zijn dat de hele circustent in de fik vliegt.
Je kunt je reviews niet eens aanpassen: wel aanvullende feedback geven, wat ik ook gedaan heb. En tevens in een geschil mijn geld teruggevraagd en gekregen. Maar inderdaad vrijwel niemand is kritisch :(

Door Tweakers user dutchinteldude, woensdag 11 december 2019 16:19

Heb lampen van Milight en Yeelight van Alie die werken perfect (natuurlijk wel een iets andere prijsklasse) die milight(spotjes) heb ik al 5 jaar zitten zonder dat ze kapot gaan :-)

Door Tweakers user kazz1980, woensdag 11 december 2019 20:02

Op ALi kun je een aantal merken LED lampen kopen (ipv het gros dat merkloos is), bijvoorbeeld Yeelight en Mi (Xiaomi) zijn prima! Maar blijf ook daar wel kritisch, er zijn wel eens neppers... vaak zie je dat aan de prijs meteen! Met LED strips is het overigens niet anders... Een budget LED strip van Ali doet het misschien 1 a 2 maanden maar dan gaan de eerste lampjes uitvallen.. Maar de Yeelight strip (niet goedkoop!) doet het hier al vele jaren zonder problemen. Goedkoop is dus zeker duurkoop en bovendien in het geval van electronica op 230 volt ook nog eens levensgevaarlijk! Gewoon bij wegblijven dus! (Ja maar, ik heb een prima brandmelder hangen... Kostte ook maar 7 euro op Ali!... Vergeet het ;) ).

Door Tweakers user Skyrunner, donderdag 12 december 2019 08:27

Kaasplank schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:29:
Als je die chinese rommel op 230v durft aan te sluiten in huis dan vraag je er ook om.
Sorry, maar ik word zo moe van dit soort reacties.

Ook in China kun je goede spullen kopen, op 230VAC, maar je moet ervoor willen betalen.

Dubbeltje 1e rang, altijd hetzelfde met Nederlanders.

Door Tweakers user Thijsmans, donderdag 12 december 2019 09:33

Skyrunner schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:27:
[...]
Dubbeltje 1e rang, altijd hetzelfde met Nederlanders.
Juist niet toch? Kaasplank betaalt kennelijk liever wat meer voor een CE-gekeurd product, wat ik goed kan begrijpen... Ben het er eigenlijk graag mee eens! Romme!l Natuurlijk kun je duurdere meuk kopen, die (hopelijk) beter is, maar dat kan ook gewoon lokaal. Is ook beter voor het milieu.

Door Tweakers user larsg, donderdag 12 december 2019 11:13

Die IKEA led's zijn in mijn ervaring toch evengrote rommel. Na een jaar was de helft stuk (bij normaal tot minimaal gebruik)

Wat het in mijn ervaring goed doet zijn de gemiddeld geprijsde Chinese DC 12V led's met een kwaliteit (westerse) voeding. Zo heb ik al 6 jaar een hele serie van draaien.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, donderdag 12 december 2019 11:18

larsg schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:13:
Die IKEA led's zijn in mijn ervaring toch evengrote rommel. Na een jaar was de helft stuk (bij normaal tot minimaal gebruik)
Bij mij is pas na 5 jaar de eerste stuk gegaan en de rest brand nog steeds: uiteraard staat het licht alleen aan, als er ook iemand in de ruimte is. Dus op de slaapkamer brand het licht echt het minste, maar in de keuken spendeer ik redelijk wat tijd en geen wonder dat juist daar de lamp stuk ging.

Ik weet overigens niet hoe de huidige IKEA lampen zijn, maar kan mij niet voorstellen dat die slechter zijn dan die van 5 jaar geleden. Overigens krijg je bij Luckyled wel goede LED lampen, maar dat zijn van die retro lampen.

Door Tweakers user heuveltje, donderdag 12 december 2019 14:59

Skyrunner schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:27:
[...]


Sorry, maar ik word zo moe van dit soort reacties.

Ook in China kun je goede spullen kopen, op 230VAC, maar je moet ervoor willen betalen.

Dubbeltje 1e rang, altijd hetzelfde met Nederlanders.
Probleem is dat die duurdere ook af en toe crap kunnen zijn.
en er in de middeklasse het 50/50 is met crap en goede shit.

Maar wat je krijgt kun jij bijna nooit van te voren bepalen.

Door Tweakers user SinergyX, donderdag 12 december 2019 16:20

BigClive op YouTube doet al jaren onderzoek naar allersoort 'poundland' en ebay producten, zit baggerspul tussen, maar ook prima kwaliteit (waar hij vaak naar linkt). Met name de hele info rond die led-sets (ook voor de grotere versies buiten) is best interessant, dat het vaak 'rejects' zijn die doorverkocht worden.

CE gecertificeerd zegt verder ook geen kloot over kwaliteit, philips lampen die binnen half jaartje kapot zijn, 'echte' bosch ruitenwissers die binnen het jaar uit elkaar vallen of mijn gamma lamp die mijn plastic lampenkap liet smelten. Ik koop 90% op ervaring van mezelf en anderen, niet op de reacties/reviews.

En gaat het kapot? Ach, biertje minder van het weekend, leergeld.

Goed, ik heb geen ledstrips of led-spots, amper E14/E27's, 1 lamp per kamer en dat is het wel zo'n beetje.

Door Tweakers user bastian433, donderdag 12 december 2019 18:34

Ook relatief dure aliexpress led lampen zijn vaak gewoon ronduit snel stuk.

dure laders heb ik wel goede ervaringen mee, maar dan koop ik degene die ook gewoon in Nederland verkocht worden.

Door Tweakers user SeenD, vrijdag 13 december 2019 09:26

Volgens mij heeft IKEA ook hoge kwaliteit elektronica in hun spullen. Volgens mij had ik dat weleens gelezen in een tweakblog of misschien een elektronica blog.
Alles netjes ontworpen en volgens de laatste elektronica standaarden.
Ik koop verder echt nooit iets bij ali sowieso om de troebele(geen) standaarden van chinese CE en de officiele versie van CE.

Door Tweakers user marcop23, vrijdag 13 december 2019 12:25

SinergyX schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:20:
[...]
CE gecertificeerd zegt verder ook geen kloot over kwaliteit, philips lampen die binnen half jaartje kapot zijn,[...]
Bij Philips kan je wel nieuwen krijgen als je mailt, zelfs zonder aankoopsbewijs deden ze bij mij niet heel moeilijk.

Door Tweakers user hmmmmmmmmmpffff, vrijdag 13 december 2019 16:24

Thijsmans schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:33:
[...]


Juist niet toch? Kaasplank betaalt kennelijk liever wat meer voor een CE-gekeurd product, wat ik goed kan begrijpen... Ben het er eigenlijk graag mee eens! Romme!l Natuurlijk kun je duurdere meuk kopen, die (hopelijk) beter is, maar dat kan ook gewoon lokaal. Is ook beter voor het milieu.
Ook heel goed oppassen met het CE-keurmerk. In China hebben ze namelijk het keurmerk vrijwel identiek nagemaakt, alleen staan de letters wat dichter op elkaar: https://www.ybw.com/vhf-m...he-china-export-mark-4607

Door Tweakers user edwinarthur, maandag 16 december 2019 11:04

Ik heb goede ervaringen met RGB LED lampen en LED Strips van MiLight Waar koop je een 9 Watt RGB WW (Warm White) dimbare E27 LED Lamp voor 9 EURO? LINK: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dRCkmhQ

Door Tweakers user TWeaKLeGeND, dinsdag 17 december 2019 02:04

Dat iets niet lang mee gaat is jammer, maar als iemand zegt pas op bij x of y van Ali verwacht ik eigenlijk dat het om veiligheid gaat, iets dat veel belangrijker is dan een paar biertjes aan geld kwijt zijn. Daarom zijn teardowns met commentaar op kwaliteit en veiligheid waardevol en reviews die t hebben over wat voor bak licht er wel niet af komt niet echt.

Reageren is niet meer mogelijk