Aftermarket LED Verlichting Auto

Door XiaomiGlobal op zondag 30 december 2018 17:00 - Reacties (26)
Categorie: Aftermarket LED Verlichting Auto, Views: 3.250

Inleiding

Sinds kort heeft LED verlichting voor auto's mijn aandacht: al is het niet de eerste keer, want bij de Peugeot 205 heb ik ooit tevergeefs geprobeerd de dashboard verlichting te vervangen door LED. En dat was eerlijk gezegd was niet bepaald een succes en wellicht waren de lampjes ook gewoon nep? Ik zal het nooit weten, maar ze werkte in iedere geval niet hoor.

Nu zijn wij een jaar verder en plotseling kom ik op AliExpress allerlei spulletjes tegen voor de auto, zoals bijvoorbeeld een nep leren stuurhoes. Volgens mijn vriendin is dat allemaal Lap Sap, wat in haar moedertaal rotzooi betekend of waardeloos. Daar ben ik het dus beslist niet mee eens: want de stuurhoes is gewoon van goede kwaliteit :)

Nou moet ik toegeven, dat er ook spulletjes zijn die ik besteld heb welke ik achteraf toch niet kan aanraden. Zoals deze sleutelhoes voor o.a de Suzuki Alto: opzicht doet het wat het belooft, want het paste perfect om mijn autosleutel. Maar helaas trekt het enorm veel stof aan en dat was voor mij de reden om de sleutelhoes er maar weer vanaf te halen. Ook wacht ik alweer bijna twee maanden op een Mini ODB2 Bluetooth Dongle: ik had er al eens eerder eentje en ze werken gewoon goed bij Suzuki auto's, o.a in mijn eigen Celerio een paar keer gebruikt en een Suzuki Wagon R+.

https://tweakers.net/ext/f/PM9gnFsuAQSsh64b7RgLYmAG/full.png
Meegeleverde app, met slechte vertaling :+

Je kunt deze OBDII Dongles bijvoorbeeld gebruiken om je eigen rijstijl te evalueren, zoals ANWB Connected ook doet. Maar dan zonder consequenties voor je verzekeringspremie, want je data word niet gedeeld :) Behalve misschien met China :+

Eerste ervaring

Bij aftermarket LED Koplampen is het ook nogal trial en error: er is veel informatie online te vinden, maar soms is deze informatie niet relevant omdat er bijvoorbeeld een H7 lamp behandeld wordt. Als je dus zoals mij een H4 lampen in de auto hebt: dan is veel van de informatie plotseling waardeloos. Want een ontwerp wat goed bij H7 lampen werkt, zal niet goed werken als er gewoon een H4 stekker aangehangen wordt.



Ik ben hier zelf al ondertussen op de harde manier achter gekomen: toen ik vorige week een setje Nighteye's op AliExpress bestelde. Want als je een H7 setje besteld, dan krijg je een variant die de H7 lamp redelijk goed imiteert: zoals de heren van Headlight Revolution in de bovenstaande video uitleggen.

https://ic.tweakimg.net/camo/df11f12b7de35d7f8c6aed2c38a2c01aebc437d3/?url=http%3A%2F%2Fi63.tinypic.com%2F2iql75w.png
De linkse en rechts COB Chip zijn bedoeld voor dimlicht en weerkaatsten het licht schuin naar boven, tegen de reflector aan. En de onderste COB Chip word ingeschakeld bij grootlicht.

Maar als je een H4 variant besteld, dan krijg je plotseling een lamp met drie COB chips en aan iedere kant dus eentje. Theoretische eigenlijk nog niet zo'n heel slecht ontwerp, omdat een H4 lamp zowel voor dimlicht en grootlicht dient. Dit ontwerp werkt wel degelijk, alleen in de praktijk juist minder goed omdat de COB Chips te groot zijn om de gloeidraaden te imiteren en dus strooilicht kunnen veroorzaken.

Mijn ervaring met de Nighteye's

Het licht opzicht is best aardig, want het was het behoorlijk helder wit licht. Mijn buurman had ik het ook laten zien en die was er behoorlijk van onder de indruk. Maar hij was het er ook wel mee eens de lampen te hoog deden schijnen, aangezien de verkeersborden verlicht werden en dat is met halogeen op zo'n afstand nooit het geval. Dus heb de lampen op de laagste stand gezet en toen was het wel okay... ( Maar dan heb je geen profijt van de LED's, omdat ze op deze manier minder ver schijnen )

Wat mij echter ook nog op viel, is dat er een soort van lichtschaduw van de LED's naar links en rechts geprojecteerd werd. Wellicht redelijk onschuldig, maar omdat het omhoog scheen heb ik toch besloten de lampen erweer uit te halen en de halogeenlampen terug te zetten. Meeste positieve was eigenlijk nog steeds het monteer gemak, dat ging redelijk makkelijk. Overigens heeft mijn auto al fabriekaf LED dagrijlicht :)

( Achteraf gezien blijken ook de halogeenlampen een lichtschaduw te projecteren als je dicht langs een andere auto, of gebouw rijdt. Dit is dus niet geheel toe te wijten aan de LED's )

Kan mij wel goed voorstellen dat ze er enorm tevreden mee zijn in Rusland: de meeste kopers schijnen toch echt uit Rusland te komen. Want het geeft wel echt een flinke hoeveelheid licht, zoveel zelfs dat ik bij grootlicht aan nog maar weinig verschil zag. Maar zelf was ik dus ontevreden en nadat ik de koplampen helemaal omlaag gezet had, was het bereik van het licht zelfs nog minder dan de halogeen.

https://tweakers.net/ext/f/FeLFxZltDkA1ofGfuy09QBeR/full.jpg

Dus zeker weten dat ze niet de geclaimde 4500lumen halen, ook niet wanneer grootlicht ingeschakeld is. Want ook dat deed de halogeenlamp beter. Wel zag het witte licht cool uit op de auto: maar daar heb je weinig aan, als het licht uiteindelijk nog minder is dan oorspronkelijk.

Hopelijk heb ik meer geluk met het setje van HLXG, die lijkt mij een stuk beter ontworpen om een H4 Halogeenlamp te imiteren. Hier onder ter vergelijking nog het lichtbeeld van het halogeenlicht vs de LED Verlichting.

http://i64.tinypic.com/2db4f0w.jpg
Lichtbeeld Halogeen

http://i68.tinypic.com/rsquz9.jpg
Lichtbeeld Nighteye COB LED

Overigens zijn er veel verschillende setjes op AliExpress te krijgen: maar ik begin het idee te krijgen, dat je het beste voor CSP Chips kunt gaan of Lumileds van Philips. Omdat deze chips veel kleiner zijn en dus beter instaat zijn een gloeidraad te imiteren. Maar er zijn ook COB setjes waarbij er bij de H4 variant wel het schildje geïmiteerd word: zoals bij dit setje van CNSunnylight voor een lullige € 13 totaal :X

Of het goed is? Bestel het en je weet het :*) Maar zelf verwacht ik van niet en daarom zou ik zelf ze niet bestellen. De HLXG die ik besteld heb, word overigens op Amazon.com als Beamtech verkocht en staat als goed aangeschreven. In het tweede deel kunnen jullie lezen of het setje van HLXG het echt beter doet.

Dit topic op GoT bevat boordevol informatie over aftermarket LED's

Volgende: Naam weblog veranderd: Aliexpress Meuk 07-01 Naam weblog veranderd: Aliexpress Meuk
Volgende: Zesdaagse Zuid-Engeland Roadtrip 13-12 Zesdaagse Zuid-Engeland Roadtrip

Reacties


Door Tweakers user Jeroenneman, zondag 30 december 2018 17:42

Alsjeblieft niet.

Ik rij dagelijks auto's voorbij die de lampen zo dik hebben afgesteld of zo'n setje uit China halen, dat ik ze het liefst zsm van de weg zie verdwijnen.

Lekker fel blauw licht in je achteruitkijkspiegel, wat niet goed gefocust is, veel strooilicht geeft en er toch niet premium uitziet.

Je halogeen foto ziet er velen malen prettiger uit.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, zondag 30 december 2018 18:25

Jeroenneman schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:42:
Alsjeblieft niet.

Ik rij dagelijks auto's voorbij die de lampen zo dik hebben afgesteld of zo'n setje uit China halen, dat ik ze het liefst zsm van de weg zie verdwijnen.

Lekker fel blauw licht in je achteruitkijkspiegel, wat niet goed gefocust is, veel strooilicht geeft en er toch niet premium uitziet.

Je halogeen foto ziet er velen malen prettiger uit.
Met alle respect van dien: veel van auto's hebben gewoon affabriek LED verlichting, welke gewoon veel te fel is. Dat mag dan zeker wel of niet? Die auto's zijn er gewoon mee goedgekeurd 8)7 Als ik zo'n nieuwere type Duitse auto achter mij heb rijden, dan word ik direct verblind door het felle witte licht.

Maar ik ben er mee eens dat er veel auto's rond rijden met verlichting die niet goed afgesteld is: lampen naar onder afstellen is echter een kleine moeite, in nieuwere auto's. Blauw licht geven de meeste van dit soort setjes trouwens niet, maar witlicht.

Dat setje van Nighteye had overigens wel wat strooi licht helaas.

Door Tweakers user Madshark, maandag 31 december 2018 07:45

Fabriekaf LED verlichting is iets heeeeel anders dan die troep die je op Aliexpress kunt kopen.
Om te beginnen zijn dit geen losse lampjes in een behuizing zoals met aftermarket, maar vaste LED units die d.m.v. spiegels en lezen een uiterst nauwkeurig lichtbundel geven.
Fabriekaf LED is nooit te fel of verblindend, ze zijn perfect afgesteld.
Wel komt het helaas voor dat ook nieuwe auto's tegenwoordig worden uitgerust met aftermarket H7/H-etc LED lampjes, zo'n Aliexpress setje van <€50 is natuurlijk een stuk goedkoper dan de fabrieksoptie die soms wel duizenden euro's extra kost.
Naast potentiële verblinding op tegenliggers, hebben de goedkope Chinese LED lampen nog een vervelend bijeffect, gigantische EMC storingen. Zo heb ik setjes gezien die nagenoeg je gehele radio ontvangst wegstoorde, GPS onbruikbaar maakt en 1x gezien dat je mobiele telefoon niets meer van 3G/4G wilde weten.
Dat EMC een bekend probleem is met die lampen hebben de Chinezen intussen ook al ontdekt, steeds vaker adverteren ze nu ook met 100% EMC free enz, maar in de praktijk storen deze nog steeds net zo hard.

Nu ben ik niet helemaal roomser dan de paus, want ook ik heb 2 setjes Aliexpress LED lampjes op mijn auto zitten, als bochtverlichting (H7) en mistlampen (H8). Heb daar dan wel zo'n 15 set's voor moeten bestellen om eindelijk iets goed te vinden (mooie lichtbundel, geen CANBUS problemen, en een levensduur langer dan 1 maand). Maar als primaire dimlicht zijn ze echt totaal ongeschikt.

Door Tweakers user Xantios, maandag 31 december 2018 12:44

Doe mij en iedereen op de weg een lol, en haal die neppe led ellende zo snel mogelijk van je auto af.

het enige wat het doet is verblinden, en er goedkoop uitzien.

Door Tweakers user The Alternator, maandag 31 december 2018 13:19

Zelf heb ik gemerkt dat het licht beeld veel beter is met een (h7) projector. Momenteel ben ik ermee aan het experimenteren. En hoop eigenlijk een xhp50.2 of xhp70.2 erin te kunnen verwerken. Ik hopp dit te kunnen doen zonder hrt lichtbeeld te verstoren.

Wat mij ook opvalt als je een normale koplamp reflector ( spiegel) hebt dat het beeld ook veel strooilicht veroorzaakt, omdat hrt licht van een halogeenlamp wat geler is is dit niet storend voor het overige wegverkeer, uit eigen observatie gemerkt.

Door Tweakers user Skyrunner, maandag 31 december 2018 14:19

LED (of HID) lampen monteren in een reflector die daar niet voor gemaakt is is per definitie vragen om problemen. Zaken als cutoff, strooilicht, hotspots, noem het maar. En zoals je zelf ook al aangeeft is de opbrengst niet fantastisch.

Overigens ben ik het niet eens met @Madshark over perfecte fabriek af LED verlichting: te vaak wordt ik verblind door wat ik "toverlantaarns" noem (refererend naar de sterretjes die ik dan zie) en veelal zijn dat nieuwe auto's. Automatisch dimmende binnenspiegel reageert er overigens ook niet veel op, wat mij vertelt dat de focus van de bundel niet best is (zeker gezien een standaard halogeen bundel wel snel reactie geeft).

Ik heb nu enkel achter LED lampen, niet van Aliexpress, wel in China gekocht. Dimlichten begin ik niet aan in mijn halogeen units, richtingaanwijzers ook al niet (geen zin in gezeur met belastingweerstanden en/of relais vervangen).

Vraag ik me overigens af wat de moedertaal van jouw vriendin is (ik gok Cantonees)?

Door Tweakers user XiaomiGlobal, maandag 31 december 2018 18:25

Ja cantonees is inderdaad haar moedertaal :) Zelf denk ik trouwens dat er wel goede setjes aftermarket LED verlichting voor halogeen is, maar je moet wel de moeite nemen je erin te verdiepen. Ook dus je licht eventueel afstellen: in mijn geval kwestie van lampen naar onder bijstellen.

Ik vind het trouwens te eenvoudig door te roepen: dat alle aftermarket LED verlichting niet deugt. Maar ik durf het alleen aan met mijn dimlicht en zelfs daarbij ben ik erg kritisch! Want als ik maar enigszins het idee heb, dat mijn verlichting teveel strooilicht produceert. Dan gaat het setje er direct uit en verkoop ik het op Marketplace van Facebook.

Dat is ook precies wat ik met het setje van Nighteye gedaan heb: dus het experimenteren hoeft niet perse veel geld te kosten, omdat je die setjes zo door verkocht hebt.

[Reactie gewijzigd op maandag 31 december 2018 18:26]


Door Tweakers user XiaomiGlobal, maandag 31 december 2018 18:35

The Alternator schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:19:
Zelf heb ik gemerkt dat het licht beeld veel beter is met een (h7) projector. Momenteel ben ik ermee aan het experimenteren. En hoop eigenlijk een xhp50.2 of xhp70.2 erin te kunnen verwerken. Ik hopp dit te kunnen doen zonder hrt lichtbeeld te verstoren.

Wat mij ook opvalt als je een normale koplamp reflector ( spiegel) hebt dat het beeld ook veel strooilicht veroorzaakt, omdat hrt licht van een halogeenlamp wat geler is is dit niet storend voor het overige wegverkeer, uit eigen observatie gemerkt.
Over H7 setjes vind je best veel informatie: maar zitten die niet meestal in een projector? H4 zit namelijk in reflector behuizing bijna altijd en heeft zowel de functie van dimlicht en grootlicht. Mij lijkt het dus heel belangrijk dat zo'n aftermarket setje, de oorspronkelijke halogeenlamp zo goed als mogelijk imiteert.

Overigens creëren affabriek LED verlichting ook gewoon strooilicht, dus schijnbaar is dat toegestaan. Want die auto's zijn er mee goedgekeurd. Voor de bestuurder is het witte licht echter wel fijner, omdat je daarmee een heldere licht heb.

Door Tweakers user Skyrunner, dinsdag 1 januari 2019 10:37

XiaomiGlobal schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:25:
Ja cantonees is inderdaad haar moedertaal :) Zelf denk ik trouwens dat er wel goede setjes aftermarket LED verlichting voor halogeen is, maar je moet wel de moeite nemen je erin te verdiepen. Ook dus je licht eventueel afstellen: in mijn geval kwestie van lampen naar onder bijstellen.
Ja de woordkeuze kwam me al bekend voor (ex-vrouw komt uit HK, huidige uit China) :-)

Ik heb voorheen met een motorfiets een HID set ingebouwd en hoewel je daar natuurlijk weer andere problemen tegenkomt (zoals het verkleuren van de lens) is de strekking van het verhaal hetzelfde, nl. de halogeen reflector is niet gebouwd op gebruik met een andere lichtbron. De gloeidraden zitten ergens anders in de lamp vergeleken met de LED, om maar iets te noemen.

Een projector kan helpen, maar dan moet je weer definitief de reflector aanpassen, het blijft modderen. Neemt niet weg dat je wellicht met wat aanpassingen een redelijk goed lichtbeeld krijgen kan, maar zoals "fabriek af" zal het nooit worden.

Kung hey fat choi/xin naan kuai le/gelukkig nieuwjaar!

Door Tweakers user Skyrunner, dinsdag 1 januari 2019 12:34

XiaomiGlobal schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:25:
Ja cantonees is inderdaad haar moedertaal :) Zelf denk ik trouwens dat er wel goede setjes aftermarket LED verlichting voor halogeen is, maar je moet wel de moeite nemen je erin te verdiepen. Ook dus je licht eventueel afstellen: in mijn geval kwestie van lampen naar onder bijstellen.
Ja de woordkeuze kwam me al bekend voor (ex-vrouw komt uit HK, huidige uit China) :-)

Ik heb voorheen met een motorfiets een HID set ingebouwd en hoewel je daar natuurlijk weer andere problemen tegenkomt (zoals het verkleuren van de lens) is de strekking van het verhaal hetzelfde, nl. de halogeen reflector is niet gebouwd op gebruik met een andere lichtbron. De gloeidraden zitten ergens anders in de lamp vergeleken met de LED, om maar iets te noemen.

Een projector kan helpen, maar dan moet je weer definitief de reflector aanpassen, het blijft modderen. Neemt niet weg dat je wellicht met wat aanpassingen een redelijk goed lichtbeeld krijgen kan, maar zoals "fabriek af" zal het nooit worden.

Kung hey fat choi/xin nian kuai le/gelukkig nieuwjaar!

Door Tweakers user JKen, dinsdag 1 januari 2019 20:16

Welke H7 led lampen kan je mij aanraden voor dimlicht te gebruiken?


Betreft lampen oorlog op de weg. Dat is iets waar de overheid gigantische in gefaald heeft. langzamerhand steeds mee nieuwer autos de weg op gekomen die feller verlichting dan de ouder autos met traditionele verlichting. Met als gevolg dat die groep aan de slag moet met de aftermarkt verlichting willen ze met het huidige verkeer nog mee kunnen komen.

Ze hadden hier veel eeder op moeten ingrijpen door ook regels te stellen hoeveel licht er maximaal van een koplamp af mag komen naast de hoeveelheid strooilicht.

Door Tweakers user Freekers, dinsdag 1 januari 2019 20:39

Dit probleem lost zich vanzelf op. Deze lampen zijn niet goedgekeurd voor gebruik op de Nederlandse weg. Bij de eerst volgende APK wordt ook de verlichting gecontroleerd en valt ie vanzelf door de mand. Mocht een agent je eerder staande houden krijg je een WOKje (wachten-op-keuren) en mag je je eerder melden bij de RDW. Overigens mag je niet meer met je voertuig rijden als je een WOK status hebt.
Zoals eerder aangehaald; haal die troep van je auto af. Als je perse wit licht wilt, koop goedgekeurde Nederlandse verlichting of een auto waar het fabriek-af op zit.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, woensdag 2 januari 2019 07:35

JKen schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:16:
Welke H7 led lampen kan je mij aanraden voor dimlicht te gebruiken?


Betreft lampen oorlog op de weg. Dat is iets waar de overheid gigantische in gefaald heeft. langzamerhand steeds mee nieuwer autos de weg op gekomen die feller verlichting dan de ouder autos met traditionele verlichting. Met als gevolg dat die groep aan de slag moet met de aftermarkt verlichting willen ze met het huidige verkeer nog mee kunnen komen.

Ze hadden hier veel eeder op moeten ingrijpen door ook regels te stellen hoeveel licht er maximaal van een koplamp af mag komen naast de hoeveelheid strooilicht.
Ik zou kijken voor iets met CSP Chips, zoals deze van HLXG. En ik ben het eens met je stelling: steeds meer nieuwere auto's worden uitgevoerd met felle witte verlichting, die tevens aardig wat strooilicht produceren.

Nee maar dit is dan allemaal troep en affabriek is het legaal dat een dikke BMW mij verblind, met zijn felle LED verlichting. Dus zolang je lichtbeeld niet verkeerd is en het licht niet teveel omhoog schijnt, dan ga je er echt geen problemen mee krijgen.

En het is een kleine moeite om ze ervoor de APK eruit te halen: maar het kan gewoon door de APK komen, in Nederland is het namelijk niet verboden om LED's in je auto te zetten.

Door Tweakers user Skyrunner, woensdag 2 januari 2019 11:25

Freekers schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:39:
Dit probleem lost zich vanzelf op. Deze lampen zijn niet goedgekeurd voor gebruik op de Nederlandse weg. Bij de eerst volgende APK wordt ook de verlichting gecontroleerd en valt ie vanzelf door de mand. Mocht een agent je eerder staande houden krijg je een WOKje (wachten-op-keuren) en mag je je eerder melden bij de RDW. Overigens mag je niet meer met je voertuig rijden als je een WOK status hebt.
Zoals eerder aangehaald; haal die troep van je auto af. Als je perse wit licht wilt, koop goedgekeurde Nederlandse verlichting of een auto waar het fabriek-af op zit.
Hoewel je op papier gelijk hebt, is de praktijk heel anders. Politie kan/wil niet handhaven, zelfs niet als je als gezin van de weg wordt gedrukt en aangifte doet met beeldmateriaal erbij, laat staan voor verlichting. En voor de APK, zoals OP ook aangeeft, zet je even de originele halogeen lampen terug.

Verlichting met een hogere opbrengst en langere levensduur is natuurlijk een goede zaak, maar het kan en mag niet ten koste gaan van de algemene veiligheid op de weg en juist daar zet ik mijn vraagtekens bij.

We hebben het hier nu telkens over dimlichten, maar wat te denken van die idioot felle achterlichten tegenwoordig? Tijdje achter een paar LED achterlichten in de file en je ziet ook sterretjes in deze donkere tijden...

Door Tweakers user XiaomiGlobal, woensdag 2 januari 2019 12:00

Ik zie trouwens ook een setje van HLXG te koop staan als flash deal, waar ik wel echt mijn vraagtekens bij plaats. Dus dat is er weer een welke ik mooi voorbij zou laten gaan: met die grote LED chips, krijg je gewoon teveel strooilicht ben ik bang voor.

Het is dus wel lastig om de goede setjes van de slechte te onderscheiden :(

Door Tweakers user Pindakaas, woensdag 2 januari 2019 12:08

Welke App gebruik je bij die dongle?

Door Tweakers user XiaomiGlobal, woensdag 2 januari 2019 12:13

Pindakaas schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:08:
Welke App gebruik je bij die dongle?
Voor fouten uit te lezen Torque, maar voor mijn rijgedrag te analyseren de meegeleverde app op het cd'tje "Mini ODBII". Is een app vertaald van het Chinees naar het Engels, maar de enige app waarvan ik weet dat hij ook het brandstofverbruik laat zien.

Door Tweakers user Mavericky, woensdag 2 januari 2019 12:54

Hoi XiaomiGlobal, ik ben ook een beetje aan het kijken naar een OBDII dongle voor inzage en proberen wat simpele instellingen aan te passen.

Kan je met jouw OBDII dongle ook instellingen aanpassen (coderen heet dat geloof ik) of heb je daarvoor een andere dongle nodig ?

Door Tweakers user Freekers, woensdag 2 januari 2019 16:17

XiaomiGlobal schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 07:35:
Nee maar dit is dan allemaal troep en affabriek is het legaal dat een dikke BMW mij verblind, met zijn felle LED verlichting. Dus zolang je lichtbeeld niet verkeerd is en het licht niet teveel omhoog schijnt, dan ga je er echt geen problemen mee krijgen.

En het is een kleine moeite om ze ervoor de APK eruit te halen: maar het kan gewoon door de APK komen, in Nederland is het namelijk niet verboden om LED's in je auto te zetten.
Dus omdat je je stoort aan het te felle licht van anderen, ga je het zelf ook maar gebruiken?

Door de verlichting terug te wisselen voor de APK geef je zelf eigenlijk al aan dat het niet helemaal in de haak is. But you do you buddy.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, woensdag 2 januari 2019 16:30

Freekers schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:17:
[...]


Dus omdat je je stoort aan het te felle licht van anderen, ga je het zelf ook maar gebruiken?

Door de verlichting terug te wisselen voor de APK geef je zelf eigenlijk al aan dat het niet helemaal in de haak is. But you do you buddy.
Heb je er wellicht aan gedacht dat ik geen tweede keer terug wil naar de APK? De verlichting kan dus wel degelijk door de APK komen met aftermarket LED: als je het topic op GoT doorleest, dan kun je ook lezen dat diverse Tweakers er gewoon mee door de APK gekomen zijn.

Maar ik neem gewoon het onzekere voor het zekere: en ja als ik mijn eigen auto ook uitrust met witte LED verlichting, dan bestaat de kans dat ik minder last ondervindt van al die andere felle verlichting op auto's. Omdat ik immers beter kan zien en daardoor veiliger door het verkeer kan verplaatsen.

Wel vind ik belangrijk dat het lichtbeeld klopt: ik heb die dingen er dus zo uitgehaald, als ze niet deugen.

Door Tweakers user !GN!T!ON, woensdag 2 januari 2019 17:38

Als ik naar die 2de foto van je kijk, dan vind ik dat er dus echt niet uitzien. Ik zou daar niet mee willen rond rijden, je eerst foto zie je meer, betere lichtspreiding en veel rustiger voor de ogen.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, donderdag 3 januari 2019 11:18

!GN!T!ON schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:38:
Als ik naar die 2de foto van je kijk, dan vind ik dat er dus echt niet uitzien. Ik zou daar niet mee willen rond rijden, je eerst foto zie je meer, betere lichtspreiding en veel rustiger voor de ogen.
Ik wilde daar dus ook niet mee rondrijden en heb ze al vrij snel eruit gehaald.

Door Tweakers user Bakkerty, zaterdag 5 januari 2019 14:49

Ik heb mijn H7 dimlichten ook vervangen door Aliexpress lampen. Meer om de reden dat de dagrijverlichting witte led lampje waren en ik dat niet mooi vond icm halogeen.
Ik heb echter wel eerst veel onderzoek gedaan welke lampen een niet storen.
En ja ik heb ook sets getest die ik er direct weer uit heb getrokken omdat ze te veel strooilicht hadden.

Met zoeken heb ik rekening gehouden met :
- Lampen tussen de 4000 en 5000 kelvin hadden.
- Niet meer dan 4000 lumen per lamp... (Fabrieksopgave).
- De LED chips exact op de zelfde plek zit als de gloeidraad van een H7 halogeenlamp.

Hou je hier rekening mee dan stoor en verblind je geen tegenliggers.
Blijf vooral regel en kritisch.

Door Tweakers user Bakkerty, zaterdag 5 januari 2019 14:52

Ik heb mijn H7 dimlichten ook vervangen door Aliexpress lampen. Meer om de reden dat de dagrijverlichting witte led lampje waren en ik dat niet mooi vond icm halogeen.
Ik heb echter wel eerst veel onderzoek gedaan welke lampen een niet storen.
En ja ik heb ook sets getest die ik er direct weer uit heb getrokken omdat ze te veel strooilicht hadden.

Met zoeken heb ik rekening gehouden met :
- Lampen tussen de 4000 en 5000 kelvin hadden.
- Niet meer dan 4000 lumen per lamp... (Fabrieksopgave). Realiteit is toch lager...
- De LED chips exact op de zelfde plek zit als de gloeidraad van een H7 halogeenlamp.
- En geen grote lompe achterkant zodat er ruimte in je koplamp unit overblijft.

Hou je hier rekening mee dan stoor en verblind je geen tegenliggers.
Blijf vooral regel en kritisch.

Door Tweakers user XiaomiGlobal, zaterdag 5 januari 2019 15:12

Bakkerty schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:52:
Ik heb mijn H7 dimlichten ook vervangen door Aliexpress lampen. Meer om de reden dat de dagrijverlichting witte led lampje waren en ik dat niet mooi vond icm halogeen.
Ik heb echter wel eerst veel onderzoek gedaan welke lampen een niet storen.
En ja ik heb ook sets getest die ik er direct weer uit heb getrokken omdat ze te veel strooilicht hadden.

Met zoeken heb ik rekening gehouden met :
- Lampen tussen de 4000 en 5000 kelvin hadden.
- Niet meer dan 4000 lumen per lamp... (Fabrieksopgave). Realiteit is toch lager...
- De LED chips exact op de zelfde plek zit als de gloeidraad van een H7 halogeenlamp.
- En geen grote lompe achterkant zodat er ruimte in je koplamp unit overblijft.

Hou je hier rekening mee dan stoor en verblind je geen tegenliggers.
Blijf vooral regel en kritisch.
Vooral dat vetgedrukte is erg belangrijk: bij het setje van Nighteye schijnde de lampen gewoon veel te hoog. Nu met het setje van HLXG is dat een stuk beter, maar ik heb wel bewust voor witlicht gekozen.

Al heeft witlicht ook weer zijn nadelen als het regent :X Meer dan 4000lumen lijkt mij trouwens ook niet verstandig, want al is je lichtbeeld goed. Uiteindelijk is je licht dan veel te fel. Helemaal als halogeen gaat uiteindelijk toch niet lukken.

Door Tweakers user l3art, zondag 6 januari 2019 18:24

Bakkerty schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:49:
Ik heb mijn H7 dimlichten ook vervangen door Aliexpress lampen. Meer om de reden dat de dagrijverlichting witte led lampje waren en ik dat niet mooi vond icm halogeen.
Ik heb echter wel eerst veel onderzoek gedaan welke lampen een niet storen.
En ja ik heb ook sets getest die ik er direct weer uit heb getrokken omdat ze te veel strooilicht hadden.

Met zoeken heb ik rekening gehouden met :
- Lampen tussen de 4000 en 5000 kelvin hadden.
- Niet meer dan 4000 lumen per lamp... (Fabrieksopgave).
- De LED chips exact op de zelfde plek zit als de gloeidraad van een H7 halogeenlamp.

Hou je hier rekening mee dan stoor en verblind je geen tegenliggers.
Blijf vooral regel en kritisch.
En op welke set ben je uiteindelijk uitgekomen dan? Misschien leuk om er bij te vermelden.
Heb er zelf nu een setje van EKlight inzitten. Grote fabrikant die oa ook aan hilox levert.

Reageren is niet meer mogelijk